Kausi 2006

Ennen lukemista pieni varoitus niille, jotka eivдt tunne kirjoittajaa ja tдmдn kieroa huumorintajua tai niille, joilla on muuten vaikeaa. Tekstit on kirjoitettu joiltain osin pilke silmдkulmassa, ei elдmдn tarvi olla aina vakavaa.. Eikд kaikkea tarvi ottaa tosissaan. Tekstit on tosia, elдmд on. Lisдksi Suomessa on kuitenkin sanavapaus, ainakin oli vielд, kun nдitд aloin kirjoitella.. He

4. 12. 05 Kuura Sprint, Kuusamo, PRO

Kelkkakausi 2006 avattiin taas Kuura Sprintin tunnelmissa Qsamossa. Kelkka oli siis pysynyt samana, mut toki tдysin lдpikдytynд. Jдnnitys olikin siis kohdallaan, et kuinka huollot olivat onnistuneet. Sitten kun lumitilanne on ollut se, mikд se on, niin ei kilometrejдkддn ole kertynyt 60 enempдд.. Joten hiukan on vielд hakemista, kun alusta muuttui aika tдydellisesti. Kone ja voimansiirto pelaa kuin ajatus, siitд suuri kдsi Pekka " G " Koskelle.

Noh, kuinka ollakkaan. Syntyi ajatus kokeilla vauhtia Pro luokassa ja nдin tein. Osallistuin siihen ihan muina miehinд, ja saihan siinд luokassa ajaa 3 rundia.

Keli sunnuntai aamuna oli nollan kupeessa ja lunta kisapaikalla ei ollut paljoa yli parinkymmenen sentin. Kisat kuitenkin vietiin lдpi. Aika iso joukko oli kuitenkin perunut osallistumisensa, joten luokat oli sitten aika pieniд. Reitti oli osittain sama kuin viime vuonna, mut ajettiin toisin pдin. Pohjat olivat kohtalaiset, mut kuitenkin pakkasten puuttuminen teki sen, et eka kiekan jдlkeen rata meni jo suo osuuksien osalta aika pahasti lдpi, joten 3 rundi jдtettiin ajamatta. Eka starttiin lдhdin sprintin hallitsevan Suomen mestarin eteen ja kiirehдn siinд oli. Asenne oli tдysin kohdallaan, syцttц + 100 prosent ja kierros meni aika lailla hyvin. Ihan radan loppupuolella kuitenkin huolestuin hiukan kun sain edellд lдhteneen Loukon Jujin nдkyviin, mut maali olikin seuraavan kummun takana, joten kuinkaan ei kдynyt, ja ei vaikutusta aikaan. Kдdet tosin loppuivat karvan ennen maalia, niin kuin aina eka ralleis ruukaa tehdд. Ei tullut mestari pдtkдllд ohi ja katselinkin maaliin tulles taakseni, et kuinka lдhelle kaveri tulee, oltiinhan kuitenkin Pro luokassa. Ei nдkynyt. Noh, ajat tulivat lopulta taululle ja ihmetys oli suuri. Olin toisena vain kaks sekuntia Pдtsistд. Vauuuuuu.. Toinen kiekka ja alku meni ihan hurmiossa, linjat ja jarrupaikat natsas hyvin ja muutenkaan ei ollut mitддn isompia tilanteita. Aika oli melkein sama kuin eka kiekal. Hyvд tulos.

Loppusijoitus siis toinen ja kerroinko jo, et luokkahan oli PRO!!! En ole varma mut kuullu oon, et tдssдhдn on pian PRO ooooo. He. No kun nyt laskeudun joskus tддltд, niin katsotaan sit, et missд luokassa sitд saadaan jatkossa ajaa, sillд se on moottoriliiton vallassa. Kuitenkin nousu harraste luokkaan tapahtuu ongelmitta.. He. No aika nдyttдд, kuski on kuitenkin kunnossa ja kiulu..

 

8. 1. 06 Sinisalo Sprint, Kajaani, Pohjoinen karsinta I, Harraste

Aika oli vierдhtдnyt ja luntakin on tullut jo ihan reilun oloisesti. Paljon on kerennyt sattua ja tapahtua Kuusamon sprintin jдlkeen, joten aloitetaan purkaminen oikeassa jдrjestyksessд.

Kuusa Sprintin huimat suoritukset, siis nostivat itseluottamuksen pilviin ja leijuminen nдyttдд jatkuvan edelleen. Selvittelin asiaa liitolta pariin kertaan, ettд josko paikkaa Pro luokkaan olisi saatu, mutta kun tдrkeiden kilpailuiden ( Sprintin finaalit ) menestyminen puuttui, ei nousu-oikeutta tullut, ei edes sддlillд. Sддnnцt on sддntцjд ja niitд pitдд kunnioittaa.

Toinen "pieni" taka-isku tuli kun Saariselдn reenireissulla pддsi etupukki pohjaamaan sen verran raisusti, ettд molemmat liukurungot meni poikki. Konekin siirtyi ilmeisesti samassa rytinдssд 5 mm eri paikkaan ja kulku oli eri hienoa. Onnia oli matkassa sen verran kuitenkin et mitддn muuta ei sattunut. Sitten kun vielд onnistuin saamaan Janne Tapion vanhat liukurungot, kuin uutta vastaavat, kдytetyt kuitenkin, varustettuna nopealla karmalla, ei hдtдд ollut sen kummempaa. Pekka "Taikasormi" Koski peukaloi koneen jiiriin sen verran hyvin, et lдhestulkoon samat sддdцt lцytyivдt kuin Kuusamossa. Asetelmat Kajaaniin olivat kasassa.

No Дitee antoi lainaan muutaman kympin, niin pддsin mukaan Kajaanin kapinaan. Vielд kun Siiran Eero lainasi uuden karhean ajopuvun pддlle piti syцttцдkin lцytyд. .

Keli valkeni Kajaanin raviradalla pikku pakkasen -7 tuntumassa, ja poutaisena. Rata oli mutkikasta kiertelyд raviradan keskellд ja metsд luikutusta vaihtelevassa maastossa. Lisдksi radalle oli kyhдilty muutama hyppyri muodoiltaan ankeita.. Kisastrategian loin tutustumiskдvelyn jдlkeen ja se meni nappiin. Eka lдhtц ja sinkki suoraksi heti vihreдn valon jдlkeen, stadion osuudella muutama jarrupaikka vдhдn tцkkien mut muuten ihan ok. Lдhtiessд metsдlenkille huomasin kuitenkin edellд 30 sek aikaisemmin startanneen kaverin tulevan vastaan perд edellд turhan joutuin. Kyyti oli nyt kylmдд, mutta varmaa. Nдinhдn siinд kдvi et hiukan puolivдlin jдlkeen olin aivan kaverin kannassa. Edellд ajanut antoi kuitenkin hienosti latua, tiukkenevassa mutkassa, kun huomasi umpihullun aikeet ajaa lдpi tai yli ja nдin sain tyhjдn ladun omille suksille ja lykkiminen jatkui. Maaliin tullessa luokan pohja-aika 7 sekunnin erolla seuraavaan. Olin karvan verran yllдttynyt. Vauhdinhan tiedettiin olevan kohdallaan, mut vielд ohituksen tullessa kohdalle pohjat, niin huh sanon mд. Sprintin ajaneet tietдд miten helppoa on ajaa toisen nostamassa lumipцlyssд perдssд. Eipд hehkuteta enempдд, menee muuten tulpat. Toiselle kiekalle yritin pitдд hermot kurissa, kun jouduin lдhtemддn porukan hдntдpддstд jo kohtuu puhki menneelle radalle. Ajo sujui ongelmitta, mutta sorruin liikaan varmisteluun, joka kostautui sillai, ettд toisia pдtkд pohjia ei tullut. Kuitenkin toiseksi nopeiten, eron ollessa pari sekuntia. Voitto kuitenkin irtosi ja sen mukanaan tuoma Sinisalon varustekassi sekд iso lasimuna. Huippu homma!

Tдstд jatketaan Kuusamossa ensi viikonloppuna..

 

15. 1 Sm- Sprint pohjoinen karsinta II, Kuusamo, Harraste

Viikko oli siis kulunut Kajaanin lentosuorituksista ja suunta oli kohti Kuusamoa. Kelkkaan ei oltu koskettu kuin perjantaina n. 10 km:n testi lenkil et kaikki pelaa, joten reenaaminen aika hapella.. Siitд kuitenkin viis ja toiseen karsintaan.

Kuusamon ollessa suht lдhellд, teimme sinne ihan pдivдn piston, kun kuitenkin finaaleihin pitдд ajaa jo sit pitempi siivu. Mulla oli kдynyt sen verran tuuri, et ES lдhti huoltoon ja hoiti koko setin, kyydistд ilmottautumisiin. Iso Kiitos siitд.

Keli oli oikein mukava -1 ja poutainen. Kuusamon rata oli melkein sama kuin talven eka rallis, muutamaa lenkkiд huomioimatta. Lunta kuitenkin oli sen verran reilusti ettд pikku patikon muodostuminen tapahtui jo radan tutustumiskiekalla, joka toteutettiin kelkoilla, pitkдstд aikaa. Patikko ajoa ei kuitenkaan tдmдn huippu lumi tilanteen takia ole kuitenkaan juuri pддssyt reenaan, mut luottamus oli kuitenkin korkealla.

Aaalright, eka hiitti ja muka tдys syцttц pддlle. Ajo meni ihan jees mut se joku siitд puuttui. Puolenvдlin jдlkeen huomasin sen vдhдn itsekin, et max atakki oli kadoksis ja lцin pцkkцд pesддn. Noh, kuinka ollakkaan, seuraava mutka meni sit pitkдksi ja pцperд lumen puolelle. Tдstд kilometri ja taas, nyt vaan edellistд kauemmaksi. Sekunnit tuntuu minuuteilta hangessa kikkailessa. Loppupдtkд tulikin ihan jotenkin, mut kдrki-aika oli kaukana. Ero pohjan ajaneeseen oli melkein parikymmentд sekuntia. Sijoitus kuudes. Varikolla poristiin ja tuumailtiin siihen malliin, et hiimailu sai tдlle pдivдд nyt riittдд ja takkikin laitettiin kiinni, joka nyt olikin ollut jo jonkin aikaa auki.. He. Eihдn nyt helv.... voi olla jollain sijalla kuusi. Tytцtkin menee lujempaa.. Toiselle kiekalle lдhdin sitten ihan eri asenteella ja tulos oli aivan toinen. Rata oli mennyt jo paikka paikoin pahasti lдpi ja kelkka rodeot suosaarekkeen ylityksessд olivat paikallaan. Pieni juoksu humman rinnalla ja matka jatkui jдlleen. Sen verran sitд kantoa sieltд sohjon seasta ehdin nдhdд, et tiesin lдhdцn tulevan, suunta vain oli epдselvд. Mutta mikд parasta, ite simmattu etupukki ei pohjannut!! He. Tдytyy varmaan hiukan lцysentдд. Muuten meni jees, toki kuitenkin hiukan myцhдistд kaahata, kun ero oli niin suuri. Sen verran aika kuitenkin oli kova, et sijoitus nousi kolmanneksi. Pokaali ja purkki XPS цljyд lдmmitti mieltд kummasti. Saapahan annettua Jarno "Supertukka" Redsveniltд lainatut цljyt takaisin.. He.

Pohjoisen nousupisteet finaaliin eivдt ole vielд nдkyvillд mut luulen et joka jannulle paikka siellд on, et siellд rytisee sit seuraavaksi... Mut teksti valmiiksi Kanki Tuningin pyynnцstд, paikkaillaan aukkoja sit viikolla.. He 

 

4- 5.2 Sm Sprint Finaalit, Seinдjoki ja Virrat, Harraste  

Jo joutui armas aika finaalien. Pientд ongelmaa oli kuitenkin karsintojen jдlkeen ilmennyt kun sivujen yllдpito alkoi tцkkiin, verkkotunnuksen rekisterцintiajan pitkдksi menon takia( pari tuntia ). No sivut kuitenkin sдilyivдt ja sivutilaa on enempi uudella palvelimella, josko saisin sinne sitten kuviakin ja filmin pдtkдд. Loppupддte kuitenkin vaihtui .fi loppuiseksi. Ei sen kummempaa.

Piinaviikko ennen finaaleja meni rattoisasti Jani "November Rain--> Muistojen juna" Kallankarin IQ: n konetta kasatessa, ja kovaa pakkasta pidellessд. Ajamaan ei ehtinyt. Viikolla kдvi myцs mielessд ajatus maton ostosta, kun 41 lapaa oli kerennyt karata paikalla olevasta matosta, mut lompakon pддhдn painaminen palautti maan pinnalle. Keskiviikko iltana laitoin paikalle Totaltekin raudat, kun nuo Jarlat ei kestд nдkцjддn mun kдytцssд. Kolmet raudat viime talvelle ja toiset jo tдlle, on silloin aika kokeilla toista merkkiд. Samalla siinд puskin rasvat telastoon ja yllдtys yllдtys, sitдhдn tuli joka paikasta lдpi. Ei muuta kuin telasto pцydдlle ja todeta et molemmat pukit olivat poikki ja monesta kohtaa. Onneksi To iltana sain telaston nippuun kun Sarajussi hoiti kuumaliimalla pukit kuntoon. Kiitos siitд.. En ehtinyt sitten ajaa kuin pikkulenkin, et kaikki on kunnossa ja pakata vehkeet kyytiin.

Kylдkaupan kylmдkyytinen Sprintteri oli viritelty kulkupeliksi ja matkan ajaksi oli hommattu Mцtley Cruen ja Iron Maiden: in uudet DVD:t, pitдmддn tunnelmaa yllд, joka onnistui mainiosti.

Lauantai  

Seinдjoella herдttiin aamulla pirteдn -26 asteen pakkaskelissд. Lumihan oli kдytдnnцssд sulanut sieltд pois, mutta kuitenkin kuura oli jддnyt. Tдstд huolimatta jдrjestдjдt olivat saaneet puskettua semmoisen jддpoorin sinne, ettд heikompia hirvitti. Alun matkaa se kulki jouppilanmдen louhikkoisia jyrkдnteen reunoja ja loppuosa oli rinteeseen lippusiimoitettu mutkikas luikutus, yhteensд n. 3,5 km lyhyt. Rata oli kuitenkin kaikille sama, mut tiesin myцs radan tutustumiskдvelyllд, et ottavat raudat ja huonokuntoinen matto eivдt tддllд toimisi. Ei siinд, kohti eka starttia oli ajatus kuitenkin kasassa ja mieli korkealla. Juuri starttiin mennessд tuli kuitenkin mutkia matkaan, kun hallitseva MK- Enduron Suomen mestari Vainionpдд, oli karauttanut ulos sen verran rajusti, et kisa piti keskeyttдд hetkeksi. Meidдn lдhtц sitten vдhдn venyi, mut kun viimein valo vaihtui oli syцttц дlytцntд. Peli vaan ei edennyt vaikka pitoja etsin joka puolelta. Eka kiekka menikin ihan jees aina aika lдhelle maalia asti, jossa jarrutuspaikan superliukkaus yllдtti ja pienet vallin yli syцksyt oli paikallaan. Nauhan tarttuminen kypдrддn vдhдn hidasti menoa ja aika olikin vasta 7 nopein. Toinen lдhtц ja sijoituksen ollessa noinkin huono pддtin lisдtд hiukan vauhtia. Ei sitд vaan kuitenkaan mistддn saanut, kun pitojakin oli vaan entistд vдhempi. Sijoitus laski 8. Varsinaisia virheitд ei kuitenkaan tullut. Pokaalia puski, mut kuinka ollakkaan, tдmд finaalien musta karma tarrasi hihaan, kun tulokset menivдt uusiksi kisan jдlkeen. Minuutin aikasakko jдrjestдjдn toimesta tiputti sijoituksen 37: ksi. Kyllдpд alkoi kyrpiin. Syykin moiseen selvisi kun sitд kysyttiin, muihin kysymyksiin vastattiin valheellisesti ja lopuksi kдveltiin pois. Kokemattomuus kisojen jдrjestдmisestд paistoi lдpi. Aikasakko tuli, kun maalin jдlkeen oli katsojille tehty kulkureitti radan varteen, ajoradan lдpi. Sen eteen oli laitettu pienen pieni stop merkki, jonka nдkeminen ilman sen olemassaolon tietдmistд oli mahdotonta. Merkistд oli kuulemma sanottu kilpailunjohtajan mukaan ohjaajainfossa, jonka kuulin kolmen metrin pддssд pitдjдstд. Ei mainintaakaan. Kun siihen eka kiekal sit saavuin, seisoi siinд puolittain edessд joku nainen, et hyvin huomasi, kuitenkin meni jarrutus puolitoista metriд pitkдksi. No SML saa tдstд kyllд postia, et asia ei jдд tдhдn, mut pisti se sen verran tympiin, et oh hoi. Siirtyminen Virroille alkoi.

Sunnuntai

Lauantain tapahtumien nollaus oli suoritettu edellisiltana ja kisaan lдhdettiin sillд asenteella, ettд turpiin tulee kaikille, jotka tielle tulee, ylipддllikцstд paskamakin valvojaan. -32,5 asteen mittarilukema ulkosalla vдhдn jддhdytti tunteita. Kisapaikalla pakkanen alkoi laskeen ja kisat vietiin normaaliin tyyliin lдpi. Rata Virroilla olikin minun mieleen nopeaa, puoli mutkaista, leveдд latupohjaa ja pitoja lцytyi, kun ajolinjoja sai valita, pituudeltaan yli 5 km. Hyppyjдkin oli, joista niin pidдn. Startista tдydet ja menoksi. Ajo meni virheettцmдsti, ehkд hiukan jarrupaikkojen liukkautta aristellen, silti varman pддlle. Saavutin kuitenkin yleisцalueella edellд lдhteneen kelkan ja ennen kuin ohi pддsi, oli muutaman kerran pitдnyt kaasua nostella, lumipцlyn haitatessa nдkyvдisyyttд, joten sijoitus oli 4. Tauolla sitten jдrjestдjд oli arponut ajajien kesken palkintoja ja mun nimi oli listan ekana. Vauuuu. En ollut uskoa silmiд, en ole voittanut arvoista ikinд. Asetelma toiseen lдhtццn oli kasassa. Kun edessд madelleet, eivдt sattuneet minun eteeni enдд, oli tulos karua luettavaa. Luokan nopein aika kierrokselle ja kisan sijoitus nousi 2. Suomen cupin osalta pisteiden mennessд ristiin kдvi niin, et nousin 3. Voi tдtд onnenpдivдд, aurinko paistoi risukasaan. Finaalien huonot tuulet oli kддnnetty ja spyrre luokat ovat ens vuonna historiaa. Nдissд puitteissa ja resursseissa tulos on yli odotusten ja vain yksi juttu on enдд tдstд olosta hienompaa. Kaiken kaikkiaan Virrat pelasti koko homman ja tuntuuhan se ihan kivalta tietдд, et vaikka uskoa koko harrastusta kohtaan on vastoinkдymisillд koeteltu on tyц kuitenkin tuottanut tulosta ja suunta on oikea. Eipд fiilistellд enempдд ettei huku tulvaan.. He. Pakkaspдivдд pidellyt kauppias itse ei ajanut sunnuntaina ollenkaan vaan piti rokuli pдivдn. Tдmдn vuoden SM ja Suomen cup sprintti on siis paketissa ja tдstд jatketaan muiden kisojen parissa. Niitдhдn kyllд lцytyy..

 

12.2 Irva Snowcross, Oulainen, Harraste

Kyllд crossi on hieno laji. Viikko oli mennyt finaaleista ja kusikaan ei vissiin ollut noussut pддhдn pahasti. Makuran paisto ajelua ja normaalia fiilistelyд kelkal, mutta ei kummempaa reeniд. Pakkaset vдhдn helpotti viikonloppua kohti ja Audin keula kддntyi kohti Oulaista. Ajettiinhan siellд toiseen kertaan rossi kisat ja mukava mieli edellisvuodesta, sai muuten rossia vдhдn karttaneenkin, innostumaan kisaileen sinne. Rata oulaisis oli parempi kuin edellisvuona ja kerrankin tuntui asetelmat kisaan olevat ihan jees. Viikon aikana oli kuitenkin matosta irronnut lisдд harjoja, joten pitoja ei ollut yhtддn liikaa.

Itse kisaan ja eka lдhtццn. Startti oli hyvд vдhдn matkaa mut sitten pito loppui ja jдin porukan puolenvдlin seutuun. Pikku hiljaa parantelin asemaani kisan edetessд. Tuli siinд ohitettua yksi jos toinenkin. Taisi Pekukin tulla perд edellд vastaan, kun Evon syцttц lцytyi. Toki se oli vetдnyt pikku pannut ensin laina revillд, mut se oli sivuseikka.. Loppua kohti alkoi sitten kдdet loppumaan ja yritin pitдд vauhdin tasaisena. Kuitenkin pikkuisen liian kevyesti sillд viimeisellд kiekalla joku virievo jannu ajoi ohi enkд pystynyt vastaamaan vauhtiin. Sijoitus kuitenkin 6. Jani ajoi hienosti 7 ja Pekka 9. Isossa luokassa Japi hoiteli varmalla ajolla 6 sijan haltuun. Varikolla kuitenkin huomasin vakaajan tangon katkenneen. Noh, meno jatkui.

Toiseen starttiin sitten koitettiin tankata oikein urakalla, sillд eka setin jдlkeen oli takki todella tyhjennyt. Lдhtц meni kuinkin samaan tyylin kuin eka startis, kuitenkin eka mutkan sumpun sain nyt onnistuneesti kierrettyд ulkokautta. Pieniд osumia tuli koko ajan ja meno olikin jo jokkista. Se taas sopi minulle, kun evo nyt ei ole parista tдllistд moksiskaan. Neljдn kelkan porukka lдhti omille teille ja vддntц olikin armotonta, kдrkimies Junttila meni kuitenkin menojaan. Sijoitukset vaihtelivat koko ajan ja vдsymys oli poissa. Kuinka ollakkaan, yhden pienen sumpun ulostulossa pддsin porukan piikkiin ja lдhdin vetдmддn hienoista kaulaa tuohon porukkaan. Hyvд suunnitelma kuitenkin karittui kun vдhдn huolimattomasti ajoin takalenkin jдlkimmдiseen hyppyyn ja ilmassa oltiin poikittain, kirjaimellisesti. No pдivдn pannu kerhoon liittyminen oli edessд. Vasen jalka jдi vielд kiinni koteloon ja se vдhдn vддntyi. Koveneva kipu pakotti keskeytykseen ja ambulanssille, jossa laitettiin jalkaa hieman pakettiin. Kyseessд oli jдnnevamma niin ei tarttenu kauaa kinkata. Peku sen sijaan pддsi mun ohi nyt ja ajoi 3.  Kale oli 6. Isolla puolella Jarppi ajoi poromies tyylillд toisenkin erдn 6:si. Ei paha. Superfinaalis ei tullut sitten enempдд menestystд.

Seuraavan kerran rytisee Miljoonakelkassa Tuurissa!!!

 

4. 3 Miljoonakelkka, Tuuri, Harraste

Kyllд rossi on hieno laji. Vastusten viikko oli ollut taas kerran edessд, ennen Tuurin kisaa. Kelkka oli keskiviikkona jo tikissд, ja testireissu oli kдytдvд. Samalla ajolla pддtin kдydд kummipojan nimipдivil, kun niillд nurkilla liikuin. Pihaan saavuin normaalisti tдysiд ja piruetti lдhti tдyskaasulla, kuten aina ennenkin tдnд vuonna. En kuitenkaan muistanut, ettд olin vaihtanut uuden maton ja ohjainraudat ja pikku pannut kovalle jддtikцlle oli tulos moisesta unohduksesta. Kylдilyt jдi sikseen. Pikku mustelma pers poskeen ja meno jatkui. Kuitenkin tanko vддntyi, koppa halkesi, lasi hajosi yms.. Rytinдд olikin jo siis ennen kisaa, joten kiire tuli laittaa kelkkaa kuntoon.

Sain kelkan nippuun To yцnд ja reissuun lдhettiin Pe iltana tцiden jдlkeen. Yцtд oltiin Keskisen hotellissa ja oli muuten niin vцyriдt huoneet et huh huh. Todella luksuspaikka, joka sijaitsi ihan kisa-alueen vieressд. Aamuun herдttiin pikku pakkasen poksuessa ja normi toimet oli suoritettava. Rata kдytiin tietty kдveleen ja harmikseni huomasin sen olevan tдysin crossirata. Vдhдn alkoi jo vituttaan siinд vaiheessa. Sprintti kisaan kuitenkin olin ilmoittautunut. Hyppyrit nyt ei olleet kuin rekka-auton korkuisia, et ei paha ja hyppyjд oli heti reilusti. No laiha lohtu oli se, ettд rata oli turvallinen kun Kundi Korsunen oli sen suunnitellut, mut ei minun mieleen.

Eka startti alkoi lдheneen ja olinkin menossa lдhtццn kun varikon kaveri alkoi sepostaan suttailusta siirtymдllд, eikд pддstдnyt matkaan ennen дrдhtдmistд. RДYH.. Noh, kiirehдn siinд sitten tuli. 5 sekuntia oli aikaa, kun lдhtцmatolle saavuin. En ehtinyt pierua pддstдд kun jo valot vaihtuivat. Lдhdin ajaan tдysiд mut ei kulkenut. Rytmiд ei saanut millддn ja isot hypyt vдhдn aristivat, muihin koitin ajaa nalli auki. Ei hjuva. Ja kun maaliin tullessa terдvд penkka heitti kelkan kyljelleen juuri pari metriд ennen maalikennoa, roikuin kuitenkin urheasti kipeдllд pakaralla kaasu pohjassa kelkan mennessд kyljellддn maaliin.. Tympi vielд jo vдhдn enempi. Sijoitus oli kuitenkin 7 joka hieman yllдtti.

Toinen kiekka ja nyt viivalla aikaisemmin, mutta jotenkin tuntui max atakin kadonneen. Lдhцstд kuitenkin hyvin mukana pari mutkaa, josta jдlkimmдises  linja aukesi hieman liikaa ja pehmeдllд sutattiin pelottavan kauan. Pari muuta mutkaa vielд lisдд, meni kanssa yli yrittдmiseen ja finaalipaikka nдytti valuvan kдsistд. Sijoitus kuitenkin ei laskenut kuin pari pykдlдд eli 9 ja finaali kutsui. Valmistautuminen finaaleihin alkoi.

Max atakkia etsittiin kaikin keinoin mitд mieleen juolahti. Ei tuntunut lцytyvдn mutta MC:n Kickstartti aukaisi sen verran ettд agre virtasi kun viivalle asetuimme. Finaalin lдhtц hдssдkдssд kelkat ajettiin ruutuihin formula tyyliin paremmuus jдrjestyksessд. Lippu liehui ja latasin meneen eka mutkaan tдysiд. Pддsinkin ohi heti muutamasta ja sijoitus nousi 6. Porukka lдhti menemддn letkassa ja yritin rynniд ohi edellд ajaneesta. Koitin eri ajolinjoja mut ei lцytynyt hyvдд pooria. Vдhдn rodeota ohjelmassa, mut pysyin kyydis. Pддtin loppumatkan kytдtд edellд menneen virhettд, jottei kuudes sija karkaisi hyppysistд. Virheitд ei tullut puolin eikд toisin ja sijoitus pysyi. Olin todella tyytyvдinen sijoitukseen, edellisviikon tapahtumien ollessa mitд olivat. Pokaali ja lahjakortti lдmmitti mieltд kovasti.

Ei ollut tuuria Jarppi " Petterson" Punasvenin ajossa Savonlinnan crosseissa lauantaina. Nimittдin Japin nilkka pallero rдjдhti tasamaa alastulon seurauksena. Kausi jдi kesken ja GDR toivoo pikaisia paranemisia sinnepдin ja voimaa sekд nopeutta kuntoutumiseen. Kyllд siitд vielд hyvд tulee. Ens kaudella pitдд hypдtд vaan vдhдn kauemmaksi..  Kyllд rossi on hieno laji..

Seuraava koitos on Rantsilan Sprint upealla radalla, jossa mennддn eikд meinata... 

 

18. 3 Haukipudas, 24 h ajo

Ei malttanut pysyд poissa ratin takaa rantsilan sprinttiin asti vaan vauhtia piti lдhteд tuntemaan jo ennemmin. Veljekset Klasilat olivat saaneet kuningas idean ja pддttдneet lдhteд kokeilemaan kelkan ja дijien rajoja Haukiputaan edustalle meren jддlle. Rata oli vдhдn ellipsin mallinen ja pituudeltaan 21,75 km. Ajoaika oli 24 h ja kilometrejд 3000 km, eihдn sitд ihan pieniд mддriд lдhdetд tavoitteleen. Keskinopeudeksi tulee siis 125km/h( joka ei jaksa laskea). Ajajina toimi pддasiassa Pera ja Pale Klasila sekд Klytseroffin Jamppa. Vierailevia tдhtiд oli sit mд ja pari muuta. Meillд muilla ei kuitenkaan ollut, kuin tunnin tai parin pestit, eli Дijдt jakoi 19 h ajon 3 mieheen.

Ajo alkoi La pдivдllд klo 12.00 ja keli oli todella huono. Nдkyvyyttд ei ollut ja rдntдд satoi aika pirusti aika ajoin. Tavoiteaika alkoi luistaan kдsistд minuutti per kierros.. Neljд tuntia meni huonon sддn armoilla, mut sitten alkoi poudistuun ja pakastuun. Kierrosajat  laskivat ja vauhti kasvoi kun keli parani. Noin seitsemдn ajotunnin jдlkeen matosta irtosi muutama harja, joka nдytti aika normaalilta. Kuitenkin yksi harja oli vienyt mennessддn ison osan maton pinnasta (n. 10 cm), mutta matka jatkui.

Oma ajovuoroni koitti n. 21.30 ja pistin heti tutun max atackin pддlle, kotikylillд kun oltiin. Tunsin kuitenkin heti lдhdцstд ettд jokin ei ollut ihan kunnossa kun jurina alustassa kasvoi kilometrien kasvaessa. Mutkissa matto alkoi taittumaan alle ja meno olikin aika ajoin hurjan tuntuista, kun siinд radan jyrkimmдssдkддn kддnnцksessд, ei viisari kдynyt alle 120 km/h: n. Annoin kuitenkin rampan laulaa ja itsekin lauloin "hummani hei" biisiд taka suorilla, ettд ajatus ei olisi ollut maton jurinassa. Tulin tankille ja kuskin vaihtoon ihan kohtuu ajassa. Kuitenkin omat kierrosaika tavoitteet ei tдyttyneet.

Tдstд ei kuitenkaan mennyt kuin pari kierrosta ja Pera tuli kelkan kanssa huoltoon kesken oman vuoron. Kelkan matto oli ihan moro ja homma seis. Harjoja oli lдhtenyt jo joka puolelta ja ne viimeisetkin kudokset olivat revenneet poikki. Matka pysдhtyi klo 22.57 ja kilsoja oli kertynyt tuohon mennessд tasan 1374. Eli aivan aikataulussa oltiin. Ehkд jopa karvan alle. Mutta tдhдn oli topattava ja pistдд pillit pussiin. Kelkka lauloi kuin ajatus ja muutenkin kokonaisuus oli kunnossa muilta osin. Hienoo oli..

Tдstд jatketaan ens viikonloppuna Rantsilan sprintil..   

 

26. 3 Mk- Sprint, Rantsila, Pro600

Aika oli kulunut liiankin joutuin, ja pдivдt oli venyneet tallil melko pitkiksi huoltohommien painaessa pддlle. No hyvдhдn se et on hommaa mut treenaaminen on vдkisinkin jддnyt vдhemmдlle. Kaverin kelkkaa laitellessani huomasin omastani kelkasta linjausten muuttuneen ja Pekka" Megajiiri" Koski, joutui taas sддtц hommiin. Pata saatiin oikeaan asemaan ja uutta remmiдkin ehti vдhдn ajaa sisддn ennen kisaa. Muutin myцs vдhдn etupukin sддtцд, ettei aika kuluisi ilmojen valtiaana.

Samaan aikaan ajettiin myцs Paljakan kilpailu, joka piti jдttдд tдnд vuonna vдliin SML: n sanktioiden uhan takia. Se olisi ollut ns. "laiton" kilpailu. No harmittaa kuitenkin vielдkin, sillд siellд on ollut huippu meininki alusta loppuun. Asialle nyt kun ei kuitenkaan voinut mitддn ja ajatus suuntautui Rantsilaan.

Sunnuntai koitti pikku pakkasessa (-13). Kuitenkin aurinko alkoi pдivдn mittaan paistaa ja keli oli aivan mahtava. Rata oli nopeaa turvesoiden pohjaa, pienellд patikolla hцystettynд. Rataankin tutustuminen kдvi kдtevдsti kelkal.. Eka startti koitti ja meni aika lailla jees. Ei ohjelmaa suuntaan ja toiseen. Ehkд liikaa jarrulla kuitenkin, mut aika kuitenkin toiseksi nopein joten nou hдtд..

Toinen kiekka lдhes kopio ekasta eli aikakin oli liki sama. Jдrjestys pysyi samana ja eroa kolmanteenkin oli jo muutaman sekunnin verran. Kolmas kiekka meni sitten parhaiten ja luokan pohja aika merkattiin mulle. Kaikki kolme lдhtцд meni ihan samoille sekunneille eli tasasen varmaa nakutusta.. Loppusijoitus oli siis tuo 2. Kyllд vauhti nдkцjддn Pro luokassakin riittдд ja nythдn sitд on vielд hyvд kokeilla, kun ensi kaudella luokka siis on tuo Pro. Kuitenkin ihan viiminen herkkyys puuttui vдsymyksestд johtuen, mut kцyhдn tдytyy yrittдд ja selittдд.

Palkinnoksi tuli mahtava takki ja pokaali. Kyllд oli hienot kisat ja ensi vuonna ollaan varmasti mukana. Sen verran jдi hyvд mieli kaikin puolin.

Kisaaminen huipentuu ens viikonloppuna Rovaniemen Snowstar sprintis, joka onkin kauden viimeinen.. Sinne siis hyvin mielin, koitetaan ottaa ens viikko iisimmin..   

 

2. 4 Snowstar Sprint, Rovaniemi, Harraste

Rovaniemen kisat on tullut jo perinteiseksi kauden lopetus kisaksi. Nдin oli tдnдkin vuonna. Valmistautuminen kisaan meni taas niin tuttuun viime tinkaan eli edelliseen iltaan, mut onneksi mitддn isompaa laitettavaa ei ollut. Kiulu kдrryyn ja kisaan..

Kurvasimme paikalle jo lauantaina katsomaan rosseja ja uusia -07 kelkkamalleja, joita maahantuojat olivatkin tuoneet paikalle kiitettдvдsti. Nдkemistд riitti ja meno oli mukavaa, huonosta sддstд huolimatta.

Koitti sunnuntai ja keli oli kuin kortista. Pakkasta n. -7 ja aurinko paistoi taivaan tдydeltд. Kдvimme tutustumaan rataan kelkoilla, ja lдhdimme jonon hдnnille. Ajaessamme huomasimme radan olevan ihan puuteria ja ihan mukavan kokoista pattia alkoi muodostumaan. Oli oikein mukavan oloinen rata. Ehkд yksi mukavimmista tдllд kaudella.

Eka startti meni aika kiireeksi, kun lдhtцlistojen tulo taululle kesti aika kauan. Matkaan kuitenkin pддstiin lopulta aika kivuttomasti. Kiekka meni patittomia ajolinjoja hakien ja omasta mielestд ihan kohtalaisesti. Kokemusta moisen patikon ajosta, kun ei ole tдnд vuonna kertynyt yhtддn, bensa rahojen mystisen katoamisen takia.. Aika piisasi luokan 5 nopeimmaksi, kuitenkin kolmen edellд olleen kuskin ajaessa 2 sekunnin sisддn.. Tiukkaa oli.

Toiselle kiekalle latasin kaikki mitд oli tarjolla ja syцttц oli maximissaan. Unelma linjat ja huippu rytmitykset eivдt auttaneet kun radan loppupuolella ahnehdin hiukan erддssд loivasti vasemmalle kaartuvassa  mutkassa sisдlinjalle, joka nдytti tasaiselta. Jostain syystд kelkka lдhti lentoon vauhdin ollessa lдhempдnд sataa.. Ilmassa se kддntyi vielд meno suuntaan poikittain ja kun alastulo paikka oli pattinen poori, lдhti kelkka pyцrimддn vaaka-akselilla yrittдen vielд lopuksi kaatua niskaan. Peli kuitenkin pyцri voltit sen verran ilmavasti ja pehmeдsti, et mitддn ei mennyt rikki. Tapponarun tutti kuitenkin oli tдynnд lunta ja siinд sддtдessд ja kypдrдд tyhjentдessд, meni arvokasta aikaa hukkaan sen verran, ettд kilpailun voitosta saattoi unohtaa.. Vielд kun kдsineisiin tarttui lunta, ei meinannut ote pitдд loppumatkasta. Ajelin sitten rauhassa maaliin. Sen verran moinen pannutus pisti vituttaan, ettд ajoin kelkan suoraan kдrryyn ja lдhdin ajeleen kotia pдin. Kisakausi ei saanut arvoista loppuaan, mutta ainahan sitд pitдд jo tilastojenkin valossa kдrsiд tappion karvasta kalkkia..

 

Yhteenveto kelkkakaudesta 2006 

Ensimmдisenд tuli mieleen kirjoittaessani tдtд, laittaa linkki aikaisempiin yhteenvetoihin, kun tilanne muilta kuin menestymisen osalta oli sama, mut avaudutaan nyt kuitenkin hiukan tдhдnkin niin saa mieltд kohenemaan.

Eli kauden budjetti koostui tдysin omasta rahoituksesta siis kovalla tyцllд tehdystд hillosta, lukuun ottamatta ES- Huollon tarjoamalla yhden kisan ja kuskin lihashuollon koko kaudeksi. Lisдksi Winroy: n Kдnsдlдn Jaakko tuli vдhдn vastaan kamppeiden osalta, ettei listahintaa tarvinnut maksaa, mitд Sinisalo tarjosi. Niinpд pдivдt kuin menot venyivдt yhtд pitkiksi. Varsinkin nyt kevддn illat olivat tyцn tдyteisiд, mut vдsymyksestд huolimatta lippu on pysynyt korkealla ja kausi saatiin vietyд loppuun melkein alkuperдisten suunnitelmien mukaan. Sallan enduro piti kuitenkin unohtaa, joka harmittaa vдhдsen.

Laji on kallis ujolle, kuului toteamus erддn entisen kansainvдlisesti kovemman luokan formulakuskin suusta, joku pдivд takaperin. Nдinhдn se on. Aivan дlyttцmдn huippu tikissд oleva Lynxin Racinki kuitenkin pelasti sen mitд reenien ja taidon puutteessa pystyi enдд pelastaan. Suomen cupin Sprintin kolmas sija, aikasakoista huolimatta, toi poikkeuksen finaalien huonoon karmaan ja ensi vuonna tie vie Pron eliittiin. Enska luokitus nousee B/ N: ksi ja numerot suurenee sadalla. Pienenд miinuksena menot tietenkin pompsahtaa tuplaksi jos meinaa menestyд ja silleen. Pipoa puristaa jo koko ajatus, mut ei anneta sen lannistaa.

Monenlaisia ajatuksia pyцrii jo tulevasta kaudesta -07. Yksi suurta roolia nдyttelevд tekijд on uuden kelkan laitto, joka nдin kevддllд on esillд. Viime vuonna pддtцs oli helppo, mut luokka nousun takia tuleva vuosi aiheuttaa jo pohdintaa. Aika nдyttдд mihin pддdytддn. Virityksiд, vetoja ja vaihtoehtoja kuitenkin riittдд. Toinen on talous. Siihenkin on olemassa jo alustavia suunnitelmia, joihin merkittдvimpдnд muutoksena pidдn kuitenkin ylenpalttisen ujopiimдn kadottamisesta itsestдni. Siinд onkin sitten tehtдvдд kerrakseen.. He. Aika nдyttдд.

Tuloksellisesti kausi oli parhain ja vasta hankittu pokaalikaappi tдyttyikin ihan mukavasti. Olisi pitдnyt ostaa isompi. Aikalailla tasaisesti mennyt kausi toikin roimasti kokemusta ja tietдmystд tuleviin koitoksiin. Rehellisesti voin sanoa ajaneeni joka kisassa sen mihin evддt sillд hetkellд on ollut. Vдlillд kuitenkin on joutunut laittaan vetoketjua ylemmдs, ettei ihan takki auki kuljeta. Sillд silloin tullaan niistд kuuluisista ovista ja ikkunoista. Kelkan ollessa tдllдkin hetkellд huippu tikissд voin vain loppuun todeta et AJAKAA ITE PAREMMIN.. He 

Kujeet ja pдrinдt jatkuvat pцntцllд, nimittдin roska semmoisilla, joissa on pyцrдt. Se missд ja milloin on mysteeri, mut tддltд sitд taas kuitenkin tullaan.. Pддasia et joku pдrisee..                     

 

Jokkis Kisat 06

 

14. 5 Asfaltti дssд, Pudasjдrvi, Yleinen

Jm kдrpдsen taas puraistua, oli ajamaan pakko pддstд. Paikka kisaan aukesi kun Moilasen Janne luovutti oman ajovuoronsa mulle. Kisa oli дitienpдivдnд Pudasjдrven radalla, josta olen aina pitдnyt. Rata on lyhyt, mutta erot kyllд keretддn saada selville tuollakin matkalla. Ajoautoksi tuli aito baijerilainen isolla koneella, joten voimaa oli tarjolla riittдmiin. Autoa nyt muuten ei sitten muutamaa lдhtцharjoitusta lukuun ottamatta kerennyt testailla vaan ehtiipд sitд sitten kisassakin.

Sunnuntai koitti ja takatalvi iski pддlle. Aamulla lдmmintд ei ollut kuin pari astetta ja tuulikin oli kohtuu kovaa. Paljon vaatetta mukaan ja kisapaikalle. Kisat alkoivat nuorten luokalla, jossa Bemarilla ajoi Kдhkцsen Kalle. Keli oli kuiva mutta kylmд, ja niin oli Kallekin sillд otti luokkavoiton todella mahtavalla ajolla. Autolla siis kerkesi.

Ajamista samalla pelillд jatkoi Valpun Janne, joka ajoi etuveto kardaanin. Eka lдhdцn voitto alkoi jo kasaamaan vдhдn paineita yleiseen, mutta finaalikarsinnan pieni kontakti oli liikaa Jannen finaali haaveille. Bemun raidetanko vддntyi mutkille ja kun aloimme sitд oikaisemaan, se katkesi. Nippa nappa ehdimme kдydд tangon hitsaamassa kun alkoikin jo yleinen luokka.

Kauden eka startti autolla on aina jдnnempi ja niin se oli nytkin. Varsinkin kun auto oli lainapeli eikд oma. Lippu heilui ja kytkin ylцs. Bemu jдi vдhдn sutimaan ja muut menivдt menojaan, mutta kun pitoja alkoi lцytymддn niin tulivat muut perд edellд vastaan. Pддsin muutaman mutkan jдlkeen piikkiin ja ajoi tuntui kulkevan. Kддnnyttдessд maalisuoralla olin laittavinani 2 pesддn, mut sinne olikin mennyt 4: en. Koitin josko auto olisi sillд kiihtynyt vaan ei tarpeeksi joutuin joten fiiatti ehti edelle. Toisen takana ajaneen tullessa rinnalle heitin jo kolmosen ja aloin taas ajamaan. Olisin saanut piikki paikan helposti kuitattua takaisin, vaan kun mitддn tarvetta ei ollut, en moiseen edes ryhtynyt, vaan totuttelin autoon ja vaihteisiin, jotka tuntui menevдn aina vддrin..  Mutta sitten alkoi sade..

Vдlierдlдhtццn mennessд sade alkoi voimistumaan ja rata alkoi kastumaan. Pitoa kuitenkin lцytyi sen verran, ettд lдhdцstд suoran pддhдn mennessд otin paalupaikan ja leekailin sitten maaliin asti ykkцsenд. Ajo alkoi autolla luonnistaa, mutta harmikseni sade vaan yltyi.

Finaalikarsintaan rata oli jo ihan veden vallassa ja kun bemun viivalta lдhtцkyky ei ollut huimaa, ei haluttua sijoitusta saavutettu. Olin kuitenkin 4 ja 2. sijoituserд kutsui.

2. Sijoituserд meni mukavasti suttaillen ja vдhдn luikkien pддsin toiselle nousu paikalle ja pidin sen maaliin asti. Vaikka muuan fiesta koitti luukusta sisддn tullakin viimeisessд mutkassa ja nдyttihдn tuolla vielд heiluvan keltaiset liputkin. Mitддn muita lippuja ei tilanteesta kuitenkaan tullut. No pudiksella on kuitenkin ollut aina samanlaista perддnajoa ja liputukset ovat olleet samanlaisia, joten ei sinдnsд mitддn yllдttдvдд.

1. Sijoituserд olikin sitten jo kovempi ja sutimalla siellд ei enдд jatkopaikkoja saalistettu. Yritin kuitenkin pitдд neljдnnen sijan mutta muuan Sierra kuski pukki tuossa samaisessa mutkassa kanssa konttiin siihen malliin ettд linja karkasi niin katosi sijoituskin. Paikka olisi ollut iskeд vielд takaisin mutta pддtin jдttдд auton ehjдksi kun sijoitus ei nyt muutenkaan ollut kovin hддvi. Vдhдn tuo silti jдi tympiin..

Kuitenkin vaikka sitten olin taas ensimmдinen joka jдi ilman pokaalia, oli kauden aloitus laina autolla ihan kiva. Bemari oli mukava ajaa ja 99% rakennan itsellenikin samanlaisen, noiden muiden projektien jдlkeen. Sen verran oli mukavaa. Kiitoksia vielд Jannelle auton lainasta. Tдstд jatketaan omilla projekteilla, jotka on jo ihan hyvдllд mallilla. Voi olla, ettд jo Oulaisissa Green Devil's Supertech Kent jyrisee...

 

8- 9. 7 Poikkinaintiajot, Pello

Lauantai

Tovi oli vierдhtдnyt edellisestд kisasta ja usko koko JM- kauteen oli jo vaakalaudalla huonon budjetti tilanteen takia. Kent power hцpцtysten mentyд ohi, bongasin yhden heinдladon perдltд Sierran. Tдmд huippuruma ja muutenkin susi yksilц, piti kuitenkin sisдllддn melkein kakslitraisen moottorin, noin 1.8:n, jos tarkkoja ollaan. Loistava jokkiskдyttццn. Ikinд en moista konetta ole omistanut ja kansi oli mysteeri. Ja mysteeriksi jддkin, sillд sen verran huonot oli kanavien mallit et helpompi oli potkaista normi 1.6 kansi paikalleen ja joku katukiree nokka. Kun vielд oikein innostuin laitoin tuplat, ja pps:n. Kuitenkin molemmat pienimpiд mitд kaupasta saa. Koko paketti meni siis uusiin puihin ja kiire tuli. Brokkolalle ei ehtinyt, vaan Ford guru Annala sддti palikat kohdilleen perstatsilla. Pelasi minkд pelasi. Sitten kun vielд tuli solmittua oikea Sponsori sopimus Putaan Pullan kanssa, niin jopa tuntui Pelloon meno kivalta.

Pellossa taas sдд oli suosiollinen, kuten normaalia ja kisahenki muutenkin nostettu tappiin Remu& Hurriganesin johdolla. Auton testaaminen oli kuitenkin jддnyt kahteen reeni vetoon tossa naapurin talon edustalla, joten luottoa eikд tuntumaa autoon ei ollut yhtддn. Tarrojakin lцytyi Es:n takakontista sen verran, ettд niitд maksetaan pitkдlle syksyyn, ni avot.. He.

Lauantai ja eka startti lдhti ihan hyvin. Mikon ex- starlet piikkiin ja mд sit toisena maaliin saakka. Ei kummoisempia tilanteita, mutta jo tдssд vaiheessa tiesi ettд veto ei riitд nдille kinkereille kovin pitkдlle. Kun starletin vauhtiin ei pystynyt mutkista lдhdettдessд vastaan alkuunkaan. Mukava ja hyvд oli kuitenkin tдllд yksilцllд ajaa.

Toinen lдhtц ja taas hetkeksi piikkiin. Kauaa ei taas kerennyt juhlia kun kahta puolta tultiin ohi. Vain kolme pддsi ohi joten olin viimeisellд nousu paikalla semeihin, eka mutkan jдlkeen. Vauhti ja sijoitus piti loppuun saakka ja semit kutsui. Tдssд vaiheessa oli tavoitteet jo tдyttyneet.

Semi lдhtццn mennessд kasteltiin koko rata ihan asfaltti osuuksia myцten. Eipдhдn pцlissy, mutta rapa lensi. Lдhdцstд taas sama tilanne kuin aiemmin. Vдkiд lappoi ohi siihen malliin et tuli tunne, jotta osa varmaankin lдhti varikolta, kuin eihдn lдhdцissд ollut kuin 7 autoa. Noh eka kurvaan kддntдessд katselin hyvдn vдlmдn ja lдhin taittaan sisддn niin sisдpuolen kyljelle tuli auto ja molemmat mentiin suoran pддhдn pitkдksi pehmeдlle. Sitten vielд lensi rapaa lasille niin ettei nдkyvyyttд ollut yhtддn. Pissapoika pддlle, mutta vettд ei tullut tippaa ja hцyry nousi konehuoneesta. Poijan letku menny poikki ja nesteet suoraan pakosarjaan. Voi itku. Lдhdin vielд raivoisaan takaa ajoon sen mitд sivuikkunoista radan reunustaa nдkyi ja seuraavalla asvaltilla autoja olikin sikin sokin. Nдin paikkani ja koitin. Mutta ihan karvan liian suuri tilannenopeus ja edessд ollutta pyцrдhtynyttд ulkokautta ohittaneen eskon kanssa kyljet yhteen ja spinnaus. Siinд hierottiin vielд keulat vastakkain ja jne. Sinne meni finaalipaikat. Autokin sai keulasta aavistuksen kipeдд ja tie nousi nдin pystyyn. Yritin perkule ainakin.

Sunnuntai

Komia ja lдmmin keli jatkui. Siinд kai ne tдrkeimmдt siltд pдivдltд. Ai niin, kдvin tosiaan yhdessд lдhdцssд ja siinд puhkesi rengasta, lensi rengasta ja jne. Renkaita oli joka puolella, autokin sai sen verran kipeetд, ettд jдtin kisaamisen siihen. Toki sen vielд olisi kuntoon saanut, mutta eipд jarruitta noissa karkeloissa kehannu reuhtoa.

Tarjouksia ei ollut pelistд yhtддn, enpд ihmettele. Eikд mitддn yritettykддn. Tehoja olisi saanut olla lisдд jos olisi mielinyt ihan kдrki kahinoihin osallistua mut eihдn tдrkeintд ole voittaminen vaan murska voittaminen. Nyt ei tullut kumpaakaan. Hienot kisat jдlleen kerran, kiitos siitд Pelhoon.

Jatko on taas auki mut koitetaan jos Oulussa viimeistддn ajettais..

 

12.8    Kaiken Kansan JM, Oulu

Lauantai

Oulussa sitten ajettiin vaikka vastustusta oli taas matkan aikana ollut ihan kerrakseen. Viimeisin taka-isku tuli kun illan kдhmдssд lastasin autoa kyytiin, niin pakopiippu irtosi kilpurista. Tietenkддn hitsi konettakaan ei ollut, eli soveltamaan joutui ihan aamuyцhцn asti, jotta sai kilpurin viivalle.

Matkaan aamulla sitten lдhdettiin muutaman tunnin yцunen turvin. Keli kuitenkin oli taas mitд mainioin ja ratakin oli suolattu ja kasteltu niin pцlyдkддn ei kertynyt. Jani "Optima" Kallankari lainas veturin ja Klasilan Pale kдrryn, niin lдhtцkohdat oli taas mitд mainioimmat. Kiitos niistд!! Ja itse kisaan..

Eka startti ja lдhtцlaatan liukkaus teki tepposet. Aivan liian paljon kierroksia ja paikalleen jддtiin. Eka mutkaan olinkin viimeisten joukossa, ellen viimeinen. Sieltд kuitenkin pikku hiljaa sain noustua muiden rymistellessд neljдn sakkiin ja suora paikka semeihin aukes. Auto tuntui kuitenkin varsin hyvдltд ja helpolta ajettavalta sддdцn jдlkeen.. Ja olihan siihen saatu muutama heppakin lisдд..

Semilдhtц oli viimeinen niistд ja viivalla olikin ihan kohtuu nopeata kalustoa. Lдhtццn otin n. 800 kiekkaa vдhempi kun lдhtцlaatta oli sama ja katsos, piikki paikkahan se hetkeksi aukesi. Ennen eka mutkaa kerkesi kuitenkin Juusola ja Suppo pyyhkдistд ohi, mutta heti seuraavassa mutkassa poikien raju taistelu johti vдhдn ulkolinjalle jonka aavistelin ja valmistelin jo hyvissд ajoin. Nдin pддsin luodin nopeudella luikkaamaan sisдltд piikkiin ja sitдhдn paikkaa ei minulta Oulun radalla ole vietykkддn sitten vuoden 1999, tuossa tilanteessa. Nдin paikka A- finaaliin ja vдsynyt mieli sai kohennusta.

A- finaali lдhtikin nopeasti, sillд B- finaalin nousijat tulivat suoraan viivalle. Kierrokset kohdalleen ja kytkin ylцs, mut rinta rinnan mentiin lдhtцlaatan verran vierus autojen kanssa. Sitten ulkoradalta lдmpimillд renkailla lдhtenyt nousija auto lдhti siirtymддn keskemmдksi, jolloin luukku painui edestд kiinni ja kolmen auton rypдs oli valmis. Itse jдin juuri keskelle, enkд sitten meinannut pддstд millддn irti. Molemmat renkaat puhkesi ja peli oli siltд osin selvд. Videopдtkдд A- finaalista on nдhtдvillд Scuderia Palaksen sivuilla, jota se kiinnostaa..

Pokaali kuitenkin irtosi sijoituksen ollessa 7. Hyvд niin. Toki auton sunnuntain kisaan olisi saanut kuntoon vaan kuitenkin sen verran olisi ollut rengasrallia tiedossa eikд sitд rengas konettakaan ihan joka tallissa ole, ettд pддtin heittдд ajon siihen. Autosta ei yhtддn tarjousta ollut.

Pokaali tatsi on siis sдilynyt ja se on hyvд motskun antaja, kun reenaaminen talven karkeloihin alkaa. Tai siis jatkuu, mut vдhдn eri sykkeellд. Kilpuri kun meni kaupaksi suoralla kaupalla, дkillisen budjetti vajeen johdosta. Eli kausi tддllд puolella on tдllд erдд ajettu.

 

Yhteenveto Jokkiskaudesta 2006

Noin vдhдisenkin ajelun takia nyt on turha paljon yhteenvetoja ottaa, mut kirjoitellaan nyt, kun tavaksi on otettu.

Sama virsi jatkui siis Jm puolelle eli massi/ hillo/ hynд/ rassu puute vaivasi koko kesдn. Syy tдhдn oli paska palkkaisen tyцpaikan. Oma vika, mitд lдksin. Noh, tietддpд tдmдnkin vastaisuuden varalle. Sitten vielд taas nдmд niin jo tutut pienet vastaiskut, niin jopa kдy harrastaminen hankalaksi. Ainut positiivinen asia tapahtui heti kauden alussa, kun Putaan Pulla lдhti pitkдn neuvottelun jдlkeen sponsoriksi, ja mahdollisti siten Pellon reissun. Eli sitten jotain hyvддkin. Kent moottori vaihtui OHC:n, joka oli viisas ratkaisu sekin.

Auto itse sitten jonka rakensin ei ollut kovin raponen. 1.8 alakerta, miltei vakio kansi yms, eivдt paljon koria liikutelleet, mut semeihin pellossa 120 hepan konetehoilla, jopas naurattaa. Sitten kun sддdцssд oikein jiirattiin, lцytyi sieltд 138 hp:tд. Tдllд tehollahan oltiin jo Oulun kisassa A- finaalissa, josta pokaalikin tuli napattua. Eipд tuota siis kummosia tarvi. Sitten tuli Audin kytkin remontti ja jokkis peli piti muuttaa rahaksi. Tдtд se on kцyhдn elo.

Kiitokset Janne Moilaselle Bemun lainasta Pudikselle, ES- huollolle hitsi vehkeiden ja koritunkin lainasta. Annalan Late mцi kans nopeita osia, niistд Kiitos. Jm Arpalle kumi/ vanne puolesta kuin myцs Kyllцsen Teemulle rengaskoneen lainasta kiitokset. Puolangan "martoille" kiitokset maistuvista aterioista kisoissa, ei tarvinnut nдlkдд nдhdд. Ja iso erityiskiitos sponsorille Putaan Pullalle, kaikki meni.

Ens kaudelle onkin jo uudet kovat tavoitteet suunniteltu. Olisi voinut luulla, ettд kun nдinkin vдhдn on pддssyt kurvaileen, olisi mieli apea, mutta mitд vielд. Kyllдhдn se vituttaa selvдhдn se on mut minkдs teet. Elдmд on laiffia, sanoi erдs sanontojen kuningas joskus. Ja samaisen kaverin mukaan huominenkin on tulevaisuutta... He. Noh, kuitenkin ohjelmaa tulee olemaan.

Sprintti auto on kohta valmis. Sillд kдydддn katsomassa, et mihin keretддn isolla rahalla tehtyjen eskojen rinnalla ainakin joku sprintti. Kelkka puoli luonnollisesti startataan tammikuun alussa Sprintin Sm sarjalla, ja jos evдitд ei ole Pro- luokassa kympin kastiin, puhalletaan peli heti poikki, muuten ajetaan sarja lдpi. Ja sit jos Vaalaan tulee enska, niin se myцskin. Sekд satunnaisesti muita kisoja.

Sitten hyvissд ajoin aletaan valmistautumaan JM- kauteen -07, ettд pддstдisiin starttaan heti Asfalttikunkusta. Mutta katsotaan sitд sitten ensi vuoden puolella ja ilmoitellaan sitten suunnitelmia sitд mukaan kun varmistuu. Sarkaa on mistд niittдд..

 

Suoraan ja Suomeksi H. Leinonen