Entistд Kalustoa

 

1. Eka ostoauto mk1. Sattui tarjoukseen Mansen muhkuroissa -00, ainut arpa siitд silloin. Historia arvoitus? Toin Ouluun ja heti eka kisassa kaupaksi, muistaakseni yli 20 vieraan tarjouksen voimin. Meni silloin rovaniemelle. Tekniikkana Fordin Ohc 1.6, oma perд, nelilink ja pikku laatikko. Kierti ympдri Oulun seutua pari vuotta ja sain ostettua takaisin -02 Lakeuden JM:stд, satojen turhien tarjousten jдlkeen. Matkalla alakerta oli vaihtunut isoon yms. Sitten pysyikin itsellд aina -04 Kemoran kisaan asti, josta meni Erosen Auvolle, tarjouksia 28, joista 6 suojaa. . Kuvia alla.. Kortti oli Joose Kojon nimellд. 

                                        

2. Toinen ostoauto mk2. Sattui arpaan Pellossa -01. Oli silloin kokkolan porukalla, ex Isohookana. Rakennettu paikkakunnalla. Tekniikka Fordin Ohc, oma perд, "parkkislaiset" ja iso laatikko. Ajoin pari kisaa ja myin suoralla Nopsat Racingille.

                                 

3. Kolmas auto mk1, oli hetken mielijohde. Ostin suoralla Annalan Latelta -01.  Autolla oli joskus muinoin ajettu jokkista, sitten mennyt pudasjдrvelle ja sieltд putaalle. Teetдtti jonkin verran tцitд, ikuinen projekti. Tekniikka Ohc, ladan perд, nelilink ja sierran "vдlimallin" laatikko. Ajoin sillд pari vuotta, meni sitten yksi syksy 3 arpaa(ei suojia) kaupaksi rovaniemelle Pekka Kreukselle.

                       

4. Neljдs auto arvalla Pellosta -03 mk1. Omistaja silloin Turpeinen, "arska ford". Historia arvoitus, ilmeisesti ollut pidempддn somerolla?? Kaatui vдhдn huonoon kuntoon, joten nostin tekniikan siitд talteen. Tilalle vakio Ohc, akseli oli ilmeisesti Hiacen, nelilinkki ja iso laatikko. Sain nippuun -04 syksyllд ja ajoin Uljualla, jossa meni heti kaupaksi 2 tarjouksen voimin(ei suojia). Uusi omistaja silloin Osmo Uusitalo.

                               

5. Viides auto tuli arvalla Pr 2000 jm ajoista, kevддllд -04 mk1. Omistaja silloin Uusitalon Osmo. Auto viihtynyt karstulassa jonkin aikaa, tosin eri ukoilla. Tullut sinne aikanaan Raasun Vesalta ja lдhti sitten parin vuoden pддstд Euran suuntaan. Sieltд ilmeisesti pohjoisen suuntaan. Tekniikka Ohc, oma perд(oli), nelilink ja iso laatikko. Ajoin Oua JM iinatis, voitin Evk:n ja meni heti kaupaksi, muistaakseni yli 20 tarjousta, 4 suojaa. Meni Paakkarille siikajoelle.

                                   

6. Kuudes Esco tuli taas yllдtys, yllдtys Pellosta -04 mk2. Omistaja oli Rautalin. Auto oli vissiin Rekolan Sm auto lahdesta, vuosi pottu ja varvas (eli ei muista). Liekkц enдд samaa osaa ollut. Kortti oli Kalmukosken Tapanin nimellд. Ostaessa moottori oli sцkц(ohc). Laitoin ihan vakio koneen tдhдnkin aluksi ja ajelin vuoden nдitд kylдkisoja ja sittemmin vaihtoi omistajaa erддn suoran kaupan yhteydessд. Tekniikka siis Ohc, oma perд, "parkkislink" ja gt: n laatikko.   

                                        

7. Seitsemдs Ekkeri tuli sitten pienellд vaihtokaupalla Oulun seudulta -05 mk1. Ex omistajia Aurio, Mikkola ja Hдkkinen. Ei tarvinne lisдselityksiд. Kone Ohc, ladan perд, nelilink ja iso laatikko. Kortti Wirtanen. Ajoin tдllд Pellossa -05. Jдi itselle, mutta alustan pehmetessд nostin silloisen tekniikan pois ja laitoin kootut teokset paikalleen (Ohc). Ajoin sitten Kaiken kansan Jm, jossa 3 tarjousta, ei suojia, meni Hдkkiselle takaisin.

                                            

8. Escort piti ostaa suoralla kaupalla Hyvinkддltд Rahikaisen Juxulta. Koneena tдllцin alakerta vikainen kentti. Seisoi pari vuotta pihalla, kunnes viime kevддnд eksyi talliin. Ensin koneeksi istutettiin normi kent, mut jдrjen palailtua, laitoin sinne ihan hyvд kuntoisen 1.8 Ohc:n, 1.6 kannella yms. Ajoin Pellos -06, ja Kaiken kansan Jm Evk:n jossa 7. Sen jдlkeen mцin sovulla eteenpдin. Pellon vдreihin meni. Nyt takaisin omalla pihalla.

                

9. Escortin hain Kauhajoelta suorilla. Piti olla kova laite, vaan eipд paljoa vakio kummempi ollut. Kone OHC, johon piti tehdд uusi kansi (J. Tolonen, Puolanka). Laatikko oli joku ihmeellinen, perд enkku. Torvelo racing teamin tekemд auto, ei montaa kilpailua ajettu. J. Moilanen ajoi Kemoras ja jatkoi matkaa Lappajдrven seurassa ajavalle Salomдelle, oli 6 tarjousta ja pari suojaa.

               

10. Escort tuli kans Kauhajoelta suorilla, samalla reissulla yllд olevan kanssa. Kone OHC melkein vakio tдmдkin. Kansi posahti Oulun kisoissa(-07) A-finaali paikalta, tilalle laitoin vakion ja ajelin sit sillд. Laatikko oli iso ja perд sakemanni. Ei tietoa historiasta tarkemmin, kuitenkin kiertдnyt vissiin useammalla. Nostin tekniikan pois ja mцin suorilla Kipparille.

               

11. Sierra tuli yllдri Annalan Latelta. Lдhtцisin Jokaveto teamin miehiltд, jonka jдlkeen kulkenut sovulla Tervon Janin kautta Latelle. Latelta ostin sit pois ja laitoin melkein kaikki uusiksi tekniikka puolelle. Alusta tuntui sopivalta asfaltille ja niin olikin. Tekniikka siis 2.0 Ohc ja iso laatikko. 40 dellortot ja iso peltisatsi 4-2-1, jonkun omateko viritys hдssдkkд, ihan kauhea. Meni kaupaksi Kemorassa -08 3 tarjouksen voimin Raatikaiselle, ei suojia.

   

12. Escort mk1 tarttui yhteen arpaan Kemorassa -08. Rautiaisen Villen kunkkuauto -06. Tekniikka Ohc, 45 dellortot, 4-1 peltisatsi, vдlitetty laatikko joka vaihtui vakioon ja tekniikka siirretty ihan reilusti. Pystytolpat omalla taka-akselilla, vakio vдlitys.. Ajoin Pellossa -08 ja meni kaupaksi 18 tarjouksen voimin Glenn Prдstille. 5 suojaa tein vaikka kone hajosikin. Mahtava laite.

                   

13. Escort mk1 tuli Jдmsдstд Koikkalaiselta suorilla ilman tekniikkaa -06. Oli kaatunut pahoin kunkus ja kortissa merkintд etukaaresta. Tekniikaksi tuli perusvarma OHC, 40 tellut, 4-2-1 pakosarja ja vakio laatikko. Ladan taka- akseli livahti paikalleen 4.3 vдlityksellд. Taka- akselissa 4- linkki paksuilla tangoilla. Eka kisa mulle Дmmдn kurveis -09, josta Nurmekseen Peltosen Villelle. 2 tarjousta, ei suojia. Vastusten peli..

                                                                

14. Escort Mk1. Runkonro. oli Rassukka1. Tuli Kemorasta Lindin Villeltд yhellд lapulla. Vedet ja цljyt sekaisin. Ei sen vakavampaa kuin liian pitkдt kannenpultit. Laitoin kuntoon ja aikani suunniteltuani vaihdoin sen sit toiseen ehjддn/ rikkinдiseen Escorttiin. Tekniikka tuttua OHC:tд, 94 alakerta ja 45 weber, vдlitetty laatikko, Volvon taka-akseli yms. Hieno ja suora kori.

       

15. Lada 2104 Farmari. Ostin suorilla Annalan Latelta. Ajoin sillд Oulun Jr kisan. Ei oikein lдhtenyt viivasta, niin muutin vдhдn linkkejд. Alkoi sit taas vaihtokauppa kiinnostaan, niin ei kai se sit auttanut, ku kдydд tekee kauppaa. Oli volvon pystykoneella B20, 40 tellertot, vakio laatikko pitkдl kepil ja oma taka-akseli. Nдytti uudella omistajalla muljahtavan EVK- liigas -11 aika huonoon kuntoon, meni varmaan paaliin..

   

16. Ford Escort MK2. Ex- Parkkinen. Vaihtokaupassa tullut JM -luokan kilpuri. Oli konevikainen( venttiilit mutkil yms), lisдksi taka-axelin tuennat oli tehty uusiksi ja kiireellд pilattu yms. Tero ollut 3 x A- Finaalis ja jopa yksi voittokin. Tuntui liian isolta projektilta. Myyty eteenpдin.

    

17. Ford Escort MK1. JM luokan kilpuri. Haettu sovulla, seissyt usean vuoden. Liian paljon hommaa olisi ollut tдssдkin. Myyty eteenpдin.

18. Ford Escort MK2. Projekti "luoti". Hain Pommikoneelta Karstulasta. Liikaa tдlle aikamддrдlle tдssдkin olisi ollut. Myyty eteenpдin.

19. Toyota Corolla KE20. Jm- Kilpuri tдmдkin. Vaihdoin Ladaan. Ei toiminut ollenkaan, joten piti tehdд uusiksi. Kiire kuitenkin tuli ja hermokin meni, jonka johdosta mцin nuo yllд olevat kolme autoa. Ajoin Kemorassa -12, kaato vol 2. Vдlystд alkoi tдssд oleen sen verran, ettei enдд ollut mukavimmasta pддstд ajaa. Meni suorilla Veteliin.

20. Ford Escort MK1. JM kortilla, suorilla lapualta rikkinдisellд moottorilla. Uusi moottori, vaihteisto sekд vдlitys ja eiku EVK- liigaan. Ei saanut mieleiseksi ja hetken mielijohteesta mцin pois suorilla kevддllд-14, ilman tekniikkaa, joka sai hieman siipeensд.