KAUSI 2009

Ennen lukemista pieni varoitus niille, jotka eivдt tunne kirjoittajaa ja tдmдn kieroa huumorintajua tai niille, joilla on muuten vaikeaa. Tekstit on kirjoitettu joiltain osin pilke silmдkulmassa, ei elдmдn tarvi olla aina vakavaa.. Eikд kaikkea tarvi ottaa tosissaan. Tekstit on tosia, elдmд on. Lisдksi Suomessa on kuitenkin sanavapaus, ainakin oli vielд, kun nдitд aloin kirjoitella.. He

31. 5 Дmmдn Kurvit, Suomussalmi

Saatiinhan se kausi vihdoin korkkaamaan pitkien vastustelujen jдlkeen. Kemoran kisoja ennen lдhti vauhtipyцrд pari kertaa irti ja Oulaisten kisojen edellд oli muita hдiriцitд. Mut kun auto oli iskussa, otettiin suunnaksi Suomussalmi.

Matkaan lдhdin jo la iltana, kun sain yцpaikan hiukan lдhempдд jдrjesteltyд. Kiitokset Jalmarille ja Marjatalle..

EVK

Kisapдivд oli sitten kevддn lдmpimin. Mikдs sen mukavampaa. Auto katsastuksesta lдpi, remontit olivat onnistuneet. Vaikka sдд olikin mainio, ei osallistujia ollut kuin 17 kpl EVK- luokassa.

Eka startti ja hiukan hermostutti, kun auton suorituskyvystд ei ollut mitддn tietoa. Lдhtц onnistui hyvin ja piikkipaikalla lдhdцstд maaliin. Hyvдltд nдytti. Suoraan semeihin.

Semissд sama homma ja A- finaali kutsui. Auto oli vaan mielettцmдn huono ajaa, joka ei ollut yllдtys, mut viivasta lдhteminen onnistui mitд mainioimmin.

Edessд A- finaali. Unelmalдhtц ja piikkiin. Lдhdin heti repimддn kaulaa muihin ja taktiikka puri. Eka kiekan aikana rakoa seuraavan pari valjakkoon oli tullut jo sen verran et otin hieman vauhtia pois. Max atakkia on turha kдyttдд, jos ei ole ihan pakko. Hieman ennen viimeiselle kierrokselle lдhtцд tдmд niin tuttu ja turvallinen PASKA TUURI nosti pддtддn sen verran, ettд kaasuvaijeri katkesi ihan terveestд osasta. Peli selvд, sijoitus 7. Kierroslukumittari kohtasi tдssд vaiheessa matkansa pддn. Sen verran kuljettajalla sakkas..

Yleinen

Kun kaasuvaijeri oli korjattu, alkoi yleinen luokka. Eka startti ei tuottanut ongelmia ja ulkokautta ohitellen sijoitus 2 ja nousu suoraan finaalikarsintaan. Tдssд vaiheessa auto oli saanut alleen myynti kumet eli lдhteminen ei oikein luonnistanut.

Finaalikarsinta sattui ensimmдinen ja kovin, kuinkas muutenkaan. Vauhti riitti 4 sijaan, josta aukesi c- karsinta paikka.

C- karsinta lдhti unelmasti ja kun kakosta kytkettiin olivat muut kuin ranta ja mд hauki... He. Piikin iloa ei kestдnyt kuitenkaan kuin puoli kierrosta kun auto vaan sammui, eikд enдд lдhtenyt kдymддn. Kisat siinд ja sijoitus yleisestд jдi saavuttamatta.

Palkintojenjaon jдlkeen suoritettiin autokauppaa normaalisti ja niinhдn siinд kдvi kuten oli suunniteltu et auto meni kaupan 2 tarjouksen voimin. Ei suojia. Uusi sijainti Nurmes. Ja omistaja Ville Peltonen.

Matka kotio alkoi ja kyllд tuli hyvд mieli, kun vastuksien Escort oli saatu taipaleelle. Muuten kisat jatkuvat Syцtteellд jussina mдkiajojen merkeissд. Siellд siis..

 

18- 19.6 Iso- Syцte Mдkiajot, Luokka 9

Voi voi sentддn, kun meinasi taas vastustaa. Auton laitto aloitettiin toden teolla Дmmдn Kurvien jдlkeen ja auto saikin komean maalipinnan kaiken hieronnan jдlkeen. Jarrut ilmasin ja alustan tiputin omilla jousilla kenttддn, perussettiд siis tarjolla. Eikun testaamaan keskiviikkona pдivд ennen lдhtцд syцtteelle. Kaikki muuten hyvin, mut цljy lensi ympдri konehuonetta. Eikun talliin ja tutkimaan. Kun vika oli muka paikallistettu, eikun uudestaan kokeileen. Tдllд kertaa alemmat linkkitangot nousi mutkille, kun kokeilin lдhtцд. Ja remonttia. Tдmдn jдlkeen en enдд kokeillut, vaan ajoin auton kдrrylle, et jos nyt sais es yhen lдhцn kisas ajaa.

Torstai

Reenipдivд koitti sateisena ja viileдnд. Ei muuta kuin ratalle. Otin eka vedon rauhallisemmin tutkiskellen radan pitoa, joka ei tietenkддn ollut loistava. Ylhддllд kuitenkin цljynpaine katosi juuri maaliin tullessa ja konehuonekin oli цljyд puolillaan. Remonttia.

Toiseen lдhtццn koitettiin tukkia paikkoja, ettд цljy ei enдд lentдisi konehuoneeseen. Nyt ajoinkin ihan jo puolikovaa ja sama merkkivalo kiusasi maaliin tullessa. Цljy oli nyt kuitenkin pysynyt jдrjestelmдssд. Aikakin oli ihan mukava ja luokassani taisin olla kympin joukossa.

Perjantai

Aamu alkoi kosteissa tunnelmissa kun vettд ripsutti taivaalta. Kдytin auton heti siinд puntarilla ja huomasin sen olevan 60 kiloa liian kevyt. Alkoi armoton lisдpainon pulttaus. Onneksi vaakasta oli ilmoitettu, niin osasin varautua siihen, eli no hдtд hommaa. Eikun kisa starttiin. Lдhtццn mennessд huomasin asfaltin kuivuneen melko lailla. Eikun kiekat kohilleen ja menoksi. Eka mutkan jдlkeen kuului pieni kolaus ja se hetkeksi sekoitti ajatuksen ja kolmonen ei meinannut mennд pesддn. Sain pykдlдn silmддn ja matka jatkui. Sitten alkoi lдmmцt nousemaan ankaraa vauhtia. Pддtin ajaa ylцs asti. Цljyn paineen merkkivalokin paloi vдhдn vдliд. Ei v...u, et taas kokeili. Ylцs pддstyдni avasin konepellin ja huomasin kampiakselin pддstд siimapyцrдn puuttuvan. Oli revennyt irti. Onnekseni pultti ja muut helyt olivat paikallaan niin jako ei hypдnnyt. Koitin kysellд varaosaa, mut huonoin tuloksin. Yllдttдen itseltдkддn ei juuri hihnapyцrдд varaosista lцydy.. Alkoi juhannuksen vietto ja rallin katselu. Aika oli huono, kuin sijoituskin.

Nyt tuntuu tuota huonoa tuuria olevan sen verran taas, et katotaan nyt sitten, et missд ajetaan. Remonttia ainakin piisaa..

 

15.8 Annalankangas, Haukipudas/ Atv Enduro

Kun ei muutakaan keksinyt, niin sit lдhdettiin mukaan, muiden houkuttelemana, mцnkijцiden 1 h endurokisaan. Itse mцnkijдд olin kдynyt ajamassa vain 3 kertaa johtuen haljenneesta sormesta ja ylenpalttisesta rahattomuudesta, mut ei annettu tдmдn hдiritд.

Itse kisassa tдrkeintд oli siis aloittaa rauhallisesti, et jaksaisi sit ajaa loppuun asti. Vдlitankkaukset oli sallittu, niin miehen kuin mцnkijдnkin, mut ei pakollista. Ja kun vielд harrastus luokkaan oltiin ilmottauduttu, niinkuin Hannu harrastelijan kuuluukin, alkoi asetelma olla selvillд. Mielenkiintoisia nimiд olikin samassa luokassa ja pдд targetti olikin noiden takana pitдminen sitten tuloksissa. Ja maaliin pддsy sit toisena.. He

Aamu valkenikin ihan aurinkoisena ja keli oli huippu. Yleisцд oli kerддntynyt sankoin joukoin seuraamaan tдtд hurjapдiden titaanimaista kohtaamista josta agre huokui yli Oulun.. He. Hyvin irtoaa.. Itse kisaan---

Lдhtццn tulin aika viimeisten joukoissa ja ulkoa lцytyi sopiva paikka, sieltд siis. 4 vetomiehet lдhtivдt tien tukoksi ensin ja noin 5 sekunnin jдlkeen lippu liehui meille. Oli muuten karsee sukkapako sekuntitaulun kдyttдjдn verkkosukkahousuissa.. He. 2 pesддn ja kytkin ylцs, silloin mentiin. Melkein unelma startti ja vain 1 ehti edelle. Karsee atakki heti pддlle ja edellд lдhteneiden jahtiin. Sinne unohtui myцs rauhallinen aloitus.. He. Hiekka pцllys kuin saharassa ja tuli varmaan syцtyдkin yks kilo sitд. Periksi ei annettu. Parin kiekan jдlkeen huomasin et mopo karkasi tietty kдsistд ja aloin ottaan vдhдn vauhtia pois. Jos maaliin asti haluttiin oli mentдvд rauhallisesti ja virheitд vдltellen. Vaikka rytinд olikin kovaa heti alussa ja kontaktiakin tuli, ei ongelmia vielд ollut.

Letka alkoi muodostuun ja pддsin ajamaan rauhallisella paikalla, ihan omaa ajoani. Sijoituksesta ei ollut tietoa ja ajoaikaa en tiennyt. Jonkun aikaa ajettua herpaantui keskittyminen takalenkillд sen verran et jдin 15 sekunniksi kiinni lдllikkццn. Siinд reippailu aukaisi jotenkin paikkoja ja matka taittui varsin tasaisesti eteenpдin. Yhdessд vaiheessa tuli aivan kauhea vдsymys mut sekin meni ohi. Mietin sopivaa aikaa stopille ja pikku tankkaukselle, mut kun sit nдin et 40 min oli jo ajettu, pддtin ajaa loppuun saakka pysдhtymдttд. Suuta kyllд jo kuivas aiemminkin mut menkццt sцkцnд. Noin 4 kierrosta ennen maalia meni peukalo jotenkin jumiin ja kaasun liikuttaminen oli karvan hankalaa. Kдmmenellд ja kaikella mahdollisella sain kuitenkin vдhдn tuurailtua peukaloa ja niinhдn se palasi vielд elдvien joukkoon ja maaliin pддstiin. Sijoitus oli mysteeri, mut tдrkein oli kuitenkin saavutettu, kun muutama tuttu jдi taakse.

Sijoitushan sit oli se 6 ja ensimmдinen joka jдi ilman palkintoa. Tдmд tuuri, tдmд tuuri. Paikat on jumissa varmaan seuraavan viikon mutta muuten oli mahtavaa. Uusi kipinд puraisi taas tдtд harrastusta kohtaan, ja jos ja kun talous vдhдn toipuu, niin lupaus on ettд enemmдn reenataan. Kuvia tulee pian, laitan sit linkkiд.

Jatketaan tдstд Jm autojen rassausta..

 

Kauden 2009 kootut selitykset

 

Kausi 2009 oli hiljainen. Taloudellisesti ei vaan ollut mahdollisuutta harrastaa enempдд. Mennддn nyt nдillд sit. Toivotaan kuitenkin et tilanne joskus helpottaa, et ei ihan kokonaan tarvi heittдд hanskoja tiskiin.

 

Tyцtцn H. Leinonen