KAUSI 2010

Ennen lukemista pieni varoitus niille, jotka eivдt tunne kirjoittajaa ja tдmдn kieroa huumorintajua tai niille, joilla on muuten vaikeaa. Tekstit on kirjoitettu joiltain osin pilke silmдkulmassa, ei elдmдn tarvi olla aina vakavaa.. Eikд kaikkea tarvi ottaa tosissaan. Tekstit on tosia, elдmд on. Lisдksi Suomessa on kuitenkin sanavapaus, ainakin oli vielд, kun nдitд aloin kirjoitella.. He

 

6.2 Euroneliц Sprint, Iinatti, Oulu

Niinhдn siinд kдvi, et kausi korkattiin jo hyvissд ajoin Iinatin Sprint kisassa. Autoa tuli jonkun verran laiteltua, vaihdelaatikko, alakerta ja kansi piti kдydд lдpi ennen kisaa. Ei sen kummempaa. Piikkirenkaat sain lainaan, joten ei muutakuin ajamaan.

Aamu valkeni lumisateisena ja sitд olikin yцn aikana kertynyt kymmenkunta senttiд. Lдhdin omassa mielessд hyvissд ajoin matkaan ja olinkin kisapaikalla jo 9 aikaan. Yllдtys yllдtys, siellдhдn oli jo hirveд heinдhдssдkkд pддllд. Kдrryn paikka oli katselussa, ylдvarikko tдynnд jne. Tдssд vaiheessa jo kiehui yli eka kerran. Ajoin kaluston tulotien varteen ja perustin oman varikon siihen. Sitten odottelin katsastusmiehiд, et pддsisin kiertддn radan. Nehдn saapuivatkin viime tinkaan. Ei kun rataa ympдri puoli juoksua, ettд ehdin ohjaajakokoukseen 11.40. Olin tasan paikalla, mut sit kuulinkin, et se oli pidetty jo 11.20. Pitoajan muutos oli jддnyt jдrjestдjдllд kirjaamatta ylцs. Sitten vielд olivat meikдlдistд kuulemma kuuluttaneet johonkin allekirjoittaan ohjaajakokous infoa, eikд siellд varikolla ollut es mitддn kuulutusvehkeitд. Voi hel..... mitд hommaa. Kreivi hдrцilyд, johon en aikaisemmissa kisoissa ole tцrmдnnyt.

Eiku paranee. Kun saavuin sit viimein radan starttiin niin voi jee. Rata oli puolen metrin kinoksella ja hirveellд patilla. Ei muutakuin kaasu lattiaan. Tдmд escortin vakio alusta ( lattarauta/ kierrejousi ) alkoi hakkaan heti pohjaan. Joka patista sai arpoa suuntaa, eikд se nyt oikeen kivalta tuntunut. Eikцhдn siinд sit mikroauton ratan takana, hiukan ajolinja leveeks, ja pieni roikkuminen hangessa. Lunta lensi konehuoneeseen sen verran, et karvan meinas rцpдtд, mut virkos kuitenki. Loppurata menikin kieli keskellд suuta ajaen ja toivoen, ettд ei vaan jдisi kiinni mihinkддn penkkaan. Voi hel..... , taas. Usea lastasi jo tдssд vaiheessa kamat ja hдipyi. Hetken kдvi mullakin mielessд, mut meni sit pois. Kierrosaika riitti kuitenkin luokkani 6 sijaan tдssд vaiheessa, yllдri.

Toinen kierros pelasti koko kдytдnnцssд koko surkean kisan. Irtolumi siirtyi kahden pyцrдkoneen voimin pois radalta ja ajaminen olikin enemmдn mukavaa. Tдssд vaiheessa rata oli jo ok, escortti ei. Vaikka kiihdytin escon julmaan airborneen ja paransin ekan kiekan aikaani yli kymmenellд sekunnilla, niin tekivдt muutkin. Loppusijoitus oli luokkani 11.

Kaikesta huolimatta kaks lдhtцд tartattiin, ja kummasti lakkas pakottamasta ranteita. Menestys nyt ei ollut sitд mitд unissa haaveilin, mut perus pessimistinд, en kovin pettynytkддn ollut. Auto jдi ehjдksi, toki ennen seuraavaa kisaa tдytyy alustaan, jo nyt laittaa ne kynдjousi tolpat. Saa laittaa noi originaalit lattajousi hдssдkдt JM kдyttццn. Pitkддn noilla on pдrjдnnytkin. 3 Hirveдn hyvдд kuvaa lцytyy tдstд, tдstд ja tдstд ITSE AIRBORNE!

Tдstд jatketaan, katsotaan sit et saataisko joku JM- tцtterцkin tehtyд.

 

6.6 Oua Jm, Iinatti, Oulu

Jm kausi polkaistiin kдyntiin omalta osalta OUA:n Jm kisas Oulun Iinatis. Oma auto ei ole vielд lдhellдkддn valmista, mut Arppa pelasti vuoden ja lupautui lainaan autoa EVK luokkaan. Siitд iso kiitos! Keli kisapaikal oli kylmд ja vдlihousuja tarvittiin. Onneksi ei satanut kuitenkaan mitддn.

Kisa alkoi Yleisel luokal, jossa Ape paini miesten elkein, mut tie nousi pystyyn kerдilyihin. Auto jдi kuitenkin ehjдksi joten ajamaan pддstiin.

Eka startti ja hetken matkaa piikis. 4 nousi suoraan semeihin, joten en kehdannut painia ja pддstin kiireisemmдt ohi, ollen lдhdцn 2.

Semi starttas hyvin ja piikkiin. Nyt ajatus oli pitдд paikkaa loppuun asti, ja nдin kдvi. Aika helppo lдhtц joten ohjelmaa ei tдssдkддn lдhdцssд juuri ollut. A- Finaali kutsui.

A- finaali ja kauden eka Jm kisa, voi jee. Heti lдhtццn saapuessa huomasin laatan olevan lдhtцpaikaltani veden ja цljyn huuhtelema. Ei sitд nyt mega paljoa ollut mut sen verran et huomas. Laskin kierroksia 300 edellisestд ja kun lippu heilui ni siihen jдi. Sutii ja sutii, ei voinu mitддn. 4 auton ryhmдn keskellд kohti ekaa mutkaa kun hodari alkaa tiivistyyn. Kuin liukkaana mega-nakkina tipun pois hodarista pienellд jarrun painalluksella ja muut painivat keskenддn. Painin tuloksena volvo pyцrдhtдд eteen jonka kierrдn sopivasti ulkokautta. Enempдд lдhdцssд ei osaltani ollut ohjelmaa. Ajoin kyllд tдyttд, mut niin ajoivat vissiin muutkin. Sijoitus 3. Pronssia puski. Autosta ei ollut tarjouksia ja muurikka, joka tuli lahjaksi, oli mieluinen. Hyvд kisa, mut makkara oli ryцstц kallis. 1,5 euroa, se on kцyhдn budjettiin liikaa. Kyllд euro on makkaran hinta ja se on piste se.

Jossain kuulemma ajetaan vielд, enpд kerro missд... He!!

 

24.7 Puolangan Vaarat JM, Iinatti, Oulu

Ja kun kerran vauhtiin pддstiin jm puolella, niin annettaan rampan vaan kalkataa. Oman seuran kisat siis kyseessд ja luokaksi EVK ja Arppa ajaa yleisen. Autossa ei ihmeempдд Oua:n kisan jдljiltд. Peltien suoristamista, iskareiden vaihtoa ja numeroiden laittoa, siispд kisaan valmis.

Kisapдivдnд keli oli aivan mahtava. Lдmmintд riitti ja tuulen henkдyskin kдvi, joten liian kuuma ei tullut.

Evk aloitti naisten- ja nuortenluokkien jдlkeen, joten eka starttiin sit vaan.

Startti meni kohtuu hyvin, vдhдn liikaa kierroksia mut sain aika nopeasti sutimisen kii ja eipд siinд lдhdцs sen kummempaa. Lдhtцvoitto ilman tilanteita.

Tie kaaviossa vei suoraan semiin. Viivalla otin kierroksia vдhдn vдhemmдks, mut karvan suttas vielдkin liikaa. Silti piikkiin ja karkuun. Tie vei suoraan A-finaaliin.

A-finaaliin ja nousijat suoraan lдmpimine renkaineen viivalle. Nyt en enдд startista ehtinyt piikkiin ja jдinkin kolmanneks. Aika tiukassa nipussa etenimme eka kiekan ja koitin kytдtд ohituspaikkaa muiden virheistд johtuen. Voimaa kun ei suoraan ohitukseen ollut. Sierra ohitti volvon edessдni ja pдtki karkuun, volvon nдyttдessд hyytymisen merkkejд. Yritin kaikkeni, jopa hiukan epдtoivottomissa paikoissa. Sitten kun kyljestд vдhдn painetaan ja kiilataan kaidetta kohti on siinд vaikea huimistella. Ajautuminen liukkaalle irtosoralle ajolinjan ulkopuolelle laski pykдlдn sijoitustani, mut atakin ollessa maxilla otin kolmos paikan takaisin viimeisessд mutkassa.

Hieman olin pettynyt, taas niin lдhellд, mut niin kaukana. Tдmд sijoitus on tullut jo kohtuu tutuks, ja nyt se toi tullessaan komean pytyn ja akun. Kisat meni lдpi mainiosti, eikд mitддn moitetta ollut, kun makkarakin oli sen euron kpl. Kцyhдkin sai makuran syцtyд.

Sen verran jo harmittaa tupla kolmos sijat, et sekц siinд on, jos ei ala auto huilaan.. He. Katotaan lisдд joko MSP- Jm:s tai Lakeus JM:s.

 

14.8 Lakeus JM, Ala- Temmes

 

Remontin korjuuta oli ollut ohjelmassa, mut peli oli jotenkin kuitenkin tikissд. Mitддn ihmeempдд siinд ei ehtinyt tehdд, kuin muutama tiiviste vaihtaa. Kuitenkin Omu:n kisoihin auto ei ehtinyt valmistua, joten katseet suuntautuivat seuraavaan kisaan. Kohti Lakeutta mars!

Keli Lakeudessa oli makea. Aurinko paistoi niin, et paidan sai heti aamutuimaan repiд pois ja antaa lдskien lдmmetд. Mut onneksi pieni tuulen vire kдvi, ettei ihan lдkдhtyд tarvinnut.

Yleinen aloitti maailmanennдtyksen saattelemana, kun erддn perheen pojat oli samassa lдhdцssд yhtд aikaa. Nimet guinessiin ja pariin paikallislehteen. Se siitд. Arppa aloitti ajamisen ja eka startti meni hyvin. Tuuppareiden seassa sijoitus 4. Toinen lдhtц edellistд paremmin sijoituksen ollessa 2. Kolmannessa startissa oli tilanteita ja niukin naukin tie nousi pystццn. Auto kunnossa, virtaa ja bensaa. Matka jatkuu.

Eka startti oli tunnustelua. Lдhdцstд nasautin piikkiin ja ajelin vдhдn rataa tunnustelen sekд linjoja kokeillen maaliin paikalla 1. Suoraan semiin.

Semissд viivalla otin kytkimen liian lдhelle ja lдhtцkierroksia lisдtessд auto hieman heilahti (n.2 mm). Eli kytkin koitti purra jo. Painoin kytkimen pohjaan ja pддtin antaa muiden lдhteд ensin ja sit tдysiд perддn. Sainkin heti paketin kii ja piikkiin. Nyt sitten odotin et tuliko vilppi vai ei. Ei tullut eli reilua peliд, puolin ja toisin. Voitin lдhdцn ja A- Finaali kutsui kulkijaa.

A- Finaali viivalle ja ajatusta ei saanut kiinni ollenkaan. Lдhtцpaikka vдhдn liukkaan nдkцinen, joten otin parisataa kiekkaa starttin pois. Lippu heilahti ja kytkin ylцs, mut vielд suti vдhдn liikaa. Pienehkц paniikki iski ja kakkonen nurkkaan, kahdesti. Luulin askin porsineen ja lдhdin kolmosel kцrцtteleen muiden perддn. Heti eka kaarteessa pддtin vielд kokeilla et oliko vaihde tosiaan kadonnut, ei ollut. Siellдhдn se oli ja maxi atakki oli viritetty!! Heti parin auton ohitus ja sijalle 4. Tilanteita kytдten kuin naapurin keijo, lцysin paikan nousta sijalle 2, kun edessд ajaneet pддttivдt yhdistдд voimansa, mutta vain hetkeksi. Vielд armottomanpaan takaa-ajoon, mutta matka loppui vaan kesken. Loppusijoitus lipun heiluessa siis 2. Ensin vain v......, mut sit palkintojen jaossa helpotti. Lahjaksi pokaali, pottuja ja lahjakortti. Kaikki tarpeeseen. Tarjouksia ei edelleenkддn koreasta kulkijasta ollut, pцljyyttдni muka yhden suojan tein.

Lisдд ajetaan Oulussa pian.

 

29.8 Ajo- Ritari Jm, Iinatti, Oulu

 

Auto oli siis lakeuden jдljiltд, ja eikun numerot kylkeen. Scuderia Palaksen isдnnцimд kisa on aina ollut hyvin jдrjestetty ja mieluisa kilpailu, joten sinne siis.

Aloitettiin katsastuksella, jossa liian tдrkeitд ihmisiд pдtemдssд. Maininta korttiin huohotin pцntцstд, joka oli kyllд kelvannut aiemmat kymmenen kilpailua ainakin. Tдysin sддnnцt tдyttдvд niiltд osin kun kirjaan on kirjoitettu. Ensimmдinen piiiitkд miinus jдrjestдjille.

Ilma oli kuitenkin taas hyvд. Aurinko suosi ja kyllд kelpasi. Yleinen luokka ja Ape aloitti.

Eka lдhtц menikin Apel hyvin, tie vдlieriin. Siinд ennen toista lдhtцд tein havainnon, et kaasuvaijeri oli vain parilla sдikeellд kiinni, mut ei ehdi korjata. Eikun viivalle. Toinenkin lдhtц nappiin ja semit kutsuivat. Vielдkддn ei vaijeria ehtinyt korjata vaan perustarkistukset ja viivalle mars. Semissд tilanteita Apel oli riittдmiin ja kumikin siinд puhkesi. Varikolle tullessa vaijerissa oli enдд yks sдie ehjд, mut sehдn riitti. Vдhдn remonttia ja EVK mars.

Eka startti oli ihan jees. Lдhdцstд piikkiin ja kaavio vei suoraan semiin. Lippulinja nдytti olevan se, et aika rumaa sai ajaa. Ja sittenhдn ei auta kuin ajaa. Toinen piiiitkд miinus.

Semissд kierrokset viivalla hiukan tippuivat ja auto karvan nuokahti. Sain kuitenkin paketin kii ja edelle ja matka jatkui kohti A- finaalia.

A- Finaali viivalla ja karvaat tappiot takaraivossa edellistд tiukista hдviцistд kummitteli mieltд. Tдnддn en hдviд. Lдhtц lдhti ihan ok. Kolmen ryppддssд eka mutkaan. Kдvin karvan korkealla linjalla, mut laskeuduin jaetulle toiselle sijalle. Heti toisen mutkan jдlkeen iso volvo aavistuksen hipaisi mut onneksi hokasin sen tulevan joten ei sen kummempaa. Seuraavassa mutkassa pддsin piikki auton kantaan ja nyt laskin lipposen lattiaan. Lдhtцsuoral kulut aika lailla samat, joten pelasin eka mutkaan ohitusta. Linja kohdalleen ja kaikki menikin kдsikirjan mukaan. PAITSI ETTД LAATIKKO PERKUULE MENI VAPAALLE JA SINNE JДI. Keskeytys tuli ja niin tarpeellinen telkkari jдi unholaan. Loppusijoitus 6. Autosta ei tarjouksia. Kyllдpд vдhдn tдmд huono tuuri taas vainosi.

Vielдkц kyrsдn hintakin oli 1,5 euroa, niin siitдkin pitkд miinus. Sitten niitд myymдttцmiд makkaroita jaettiin palkintojen jaossa, josta kiitos vaan.

Kisoja jatketaan Kolaris, pienten remonttien jдlkeen..

 

11.9 Ruska Reising, Kolari

Ja kun sitд aluemestaruus hopeaa alettiin varmistaan, niin ei auttanut muu kuin hypдtд autoon ja ajaa viimeiseen aluemestaruus kilpailuun Kolariin. Vaihdelaatikko sain korjattua hyvis ajoin ja jotain pientд hipistelyд. Ei kuitenkaan kummempaa.

Matkaan lдhdettiin Apen kans jo hyvis ajoin Pe ilta klo 22. Ajattelin ettд kun on vielд noita lдmpimiд цitд, niin sitдhдn voi sit kisapaikal mesen hutlaris ottaa pienet tirsat ennen kisoja. Perille saavuttiinkin ennen 2, mutta kylmдhдn se tietenkin sitten oli. Ei auttanut kuin kaikki kamppeet pддllд makuupussis, joku tunti vдrjцtellд. Ape oli sen verran raaka, ettei ottanut etes tдkkiд mukaan. Yцllд lдmpцtila oli laskenu 1 asteen tuntumaan. Tosimiesten hommaa.. He.

Kun siinд oli aamulla saanut itsensд lдmmitettyд ja supersumu laskeutunut, alkoi ilmakin lдmmetд ja aurinko jaksoikin paistaa koko pдivдn. Rata vaikutti mielenkiintoiselta profiililtaan ja eikun itse kisaan.

Eka startti ja lдhtц hiukan ylдmдkeen. Ei ongelmia ja jatkopaikka suoraan semiin. Rata vain oli mennyt jo niin pahoin puhki tдs vaihees, et kivet hakkasivat vanteisiin jдrkyttдviд lommoja. Tдytyi vдhдn kierrellд ja katella et mihin ajaa.

Semissд lдhtц onnistui paremmin ja selvд tolppa, matka jatkui A-finaaliin. Pistetilanne oli tдs vaihees jo varmistunut omien laskelmien mukaan, et lдhin uhkaaja jos voittaa, niin riittдд kun tulee maaliin. Vдhдn siis jo helpotti.

A- finaali ja lipusta lдhdettiin. Lдmpimillд renkailla tulleet nousijat meni toinen edelle ja toinen jдi rinnalle. Eka kurviin mentдessд alkoi tapahtua. Konttiin tultiin ja konttiin mentiin. Rytinдд oli kuin Karjalan kankailla ja tilannetta riitti. Edessд menevдltд sen verran kuiten lдhti auto lapasesta et se pyцrдhti just meikдn eteen. Ennen kuin ehdin kiertддn oli etuvetomicran mies jo karkumatkalla. Kierroksen verran koitin tavoitella, mut sit aloin varmistella autoa Apel pappa luokkaan ja itselle tupla hopeaa. Ja sehдn tulikin, vaik kyllд konttiin tultiin lujaa vielд viimeisellдkin kierroksel.

Ape kдvi rдjдyttддn pappa luokassa pari lдhtцд. Harmiksi taistelut olivat kesyjд, kun rata kasteltiin ja nдkyvyys rapaisen ikkunan takaa aika lailla nolla. Mut ajaan kuiten pддsi.

Palkintojen jaosta tuli pieni pokaali ja makitan kulmahiomakone. Ei tarjouksia, ei edes suojia ja kotimatkalle mars. Reissu meni niinkuin pitikin, vaikka kyllд tietty hiukan vдsytti kun kotio pддsi.

Tarkoitus oli ajaa Hessu jm:s, mut lддkдri napsas pikkukielestд palan pois ja kirjoitti viikon sairaslomaa, joten sinne en ainakaan itse nyt sit pддse. Katotaan nyt sit miten jatko menee.

 

25.9 OP JM, Oulainen

Jatkohan meni alustavien suunnitelmien mukaan, ja kauden viimeiseksi kisaksi suunniteltu Oulaisten kisa ,lдhdettiin ajaan normisetillд.

Kisapдivд kдytiin lдpi sateisessa sддssд. Ajettiin sit sen mukaan, keli kaikille sama edelleen.

Eka lдhtц oli vдhдn arpomista viivalle mennes kiekkojen kans, mut laiton vaan pari sataa alas kuivankelin kiekoista. Lдhti nappiin ja piikkii, mut heti eka vasuris kддntдessд auto kylkeen ja auto pyцrдhti 90 astetta jддden pддlleajajan eteen. Pidin vetoa pддllд odottaen takajoukkojen oikaisu rytinдд ja sellainen tulikin. Samassa rytinдssд keula klikkas ohi ajavaan volvoon. Kaiken rytinдn jдlkeen kolmantena letkaan. Rapa lenti ja nдkyvyys nolla. Toiselle kiekalle lдhtiessд pддsin edellд ajavasta edelle. Tдllд tuntui olevan kans niin kiire et nostin vдhдn keltaisel lipul ja kaveri painui ohi. Suora musta sille.. He. Toiset vaan ajaa, toiset pelaa ja ajaa.. Sijoitus 2, vдlierдt kutsui.

Vдlierissд taas hyvд lдhtц ja ajelin piikis eka kiekan. Toiselle kiekalle nostin nopeuden maksiatakille et nдkee vдhдn mihin on mahkuja ja ajolinjojen hakua. Tornin mдkimutkas oli ihan v....n iso rapakko, johon ajattelin kurauttaa tдysillд. Niin ajoinkin mut auto haukkasi aavistuksen enemmдn kuin etukдteen ajattelin ja spinnasin. Ilmeisesti ohjaus taas sai lisдд siipeensд eka lдhdцn rytinдs, joten vдljyyttд tuli hiukan enemmдn.. he. Peli selvд.

Ape passas papa luokan. Ei kummempaa. Kotio pдin, kausi pulkas. Sotaratsukin matkasi eri osoitteeseen, toivotaan pokaalisadetta sinnekinpдin.

Kauden 2010 paketointi ja tulevan kauden 2011 visiointi tulee tдs syksyn aikana. Nyt on aika siivoilla talli ja piha. 

 

Yhteenveto kaudesta 2010 ja tulevan kauden 2011 visiointi

Nyt kun aluemestaruus hopea mitali on haettu, roikotettu kaulassa 2 viikkoa ja pulla kahveet sen pддlle juotu, on aika kauden paketoinnin.. he

Kausi startattiin Sprintillд, joka on mukavaa puuhaa. Kuitenkin vakio alakerta ja lдhes vakio alusta teki ajamisesta lдhes tympeдд, vaikka ilmassa lentдen sitд ei niin tiedдkддn, mut aina alas tullaan. Tдstд syystд muut sprintit jдi sitten ajamatta. Sijoitus kuitenkin oli kaikkea ajatellen ihan mukava kauden ainoassa kisas, joka antaa kipinдд sitдkin lajia kohtaan.

Ensi kautta ajatellen, sain taakse hommattua Bilsteinin tolpat ja ovat jo paikallaan. Etupддssд on paksut tolpat, jousipaketti tдytyy vaan muuttaa kynдjousille, et voi hiukan sддtддkin tarvittaessa. Lisдksi moottoriin pitдд hommata uudet mдnnдt edellisten halkeiltua, niin eikцhдn paketti ole sitten jotenkin jo kasassa. Tarkoitus olisi ajaa sprintin aluemestaruuskisat, jos vain kaikki natsaa.

Jokkiskisat olivat tдnд vuonna menestyksekkдitд. 6 kisaa, 5 kertaa A- finaalis. Suurin kiitos kuuluu tдstдkin auton omistajalle eli Mr Jm Arpalle, joka antoi kisat ajaa autollaan.. Auto itsessддn oli niin ruma, ettei se kelvannut kellekkддn, tekniikka ihan normaali ja huolto vapaa, joten kerran vain kauden aikana kдytin цljypohjan pois ja tarkistin laakerit. Lommojen oikaisua ja muuta pientд nдperrystд, mut niin sitд kaikissa aina vдhдn on. Nyt pokaalihai on eri osoittees ja hyllyt tдyttyy siellдkin perдllд ihan saletisti.

Oma jokkiskalusto on sitten saanut olla tossa pihalla kesдn ajan, mut siirtynee syksyn mittaan sisдlle. Lisдksi hommasin farmari eskon korin, josta tarkoitus on SS luokan kilpuri tehд, mut jm auto ensin nippuun ja sitten muut.

Ensi kaudelle siis tarkoitus olisi kurvailla myцs jm:s, mut joko aloitetaan talvimestaruudes, se on vielд avoin. Aika nдyttдд. Ja uusien varusteiden ostokin se on vielд edessд. Onneksi on, sillд edellisillд on mentykin kohta 10 vuotta.. He.

Suuret kiitokset sponsseille kaudesta 2010. ES- huolto lainas aggregaattia, Ape autoa ja oma ohkainen lompuuki hoiti loput.

Nyt talliin ja valmistautumaan kohti kautta 2011!!

 

Runoillut Hannu "Airborne" Leinonen