Kausi 2003 Kelkkakisat

Ennen lukemista pieni varoitus niille, jotka eivдt tunne kirjoittajaa ja tдmдn kieroa huumorintajua tai niille, joilla on muuten vaikeaa. Tekstit on kirjoitettu joiltain osin pilke silmдkulmassa, ei elдmдn tarvi olla aina vakavaa.. Eikд kaikkea tarvi ottaa tosissaan. Tekstit on tosia, elдmд on. Lisдksi Suomessa on kuitenkin sanavapaus, ainakin oli vielд, kun nдitд aloin kirjoitella.. He

11-12.01  MK- Suomen cupin pohjoinen karsinta, Levi ja Rovaniemi ( Hannu ) Luokka1

Alku nдytti pahalta, kun JJ soitti lдhtц iltana ja perui osallistumisensa kisaan. Mietintд myssyд tarvittiin, mutta sissin lailla lдhdin yksin reissuun ja yцtд vasten ajamaan leville. En siinд ehtinyt paljoa levдtд kun pдivдn ensi startti oli kohdalla. Rata oli kerennyt mennд jдiseksi ja tuntien F5 taipumuksen mennд yhdellд suksella, sijoitus oli eka lдhdцn jдlkeen 4. Toinen lдhtц ei paljon tuonut muutosta ja todellinen vдsymys alkoi jo pyrkiд esiin. Sijoitus pysyi 4.

Rovaniemellд, hyvin nukutun yцn jдlkeen, alkoi aamu kuljettajien kokouksella, koska pakkasta oli -28 astetta. Kaikki olivat yksimielisesti sen kannalla, ettд kisat ajetaan ja nдin tehtiin. Rata oli aivan erinlainen kuin levillд ja sopi F5 todella hyvin. Eka kierroksen jдlkeen olin luokkani 1. Toisen kierroksen otin  hieman varman pддlle, mutta silti nopein ja luokka- sekд koko aluekarsinnan voitto irtosi selvin pistein. Kaiken kaikkiaan hyvд reissu.

18-19.01 MK- Suomen cupin itдinen karsinta, Kuhmo ja Iisalmi ( Jussi ) A 500 pro  

Jussi lдhti kisaan luottoa tuhisten, mutta jo eka kierros nдytti suuntaa siitд, mikд on F5 vauhti liukkaalla, mutkaisella pдtkдllд. Kдrki karkasi, vaikka kuinka usutti. A 500 pro luokassa erot olivat todella selvдt. Sama juttu toisena pдivдnд. Sijoitukset 10 tuntumassa. Ei naurattanut.

1.2.02 Iso-syцte race, ( Jussi ja Hannu ) Neste alle 500

Lдhdettiin matkaan uusin evдin ja kun kelkatkin olivat taas kunnossa, niin kдrkipaikkoja tavoiteltaisiin. Mutta taas tдmд niin tuttu pakkanen tuli ja sotki kisat niin ,ettд enduro osio jдtettiin pois ja kisa ajettiin vain crossina. Aika ajoista sijoitukset 18 ja 19. Hiukan aamulla odotettiin pakkasen lauhtumista liikaa ,ettд oli jддdд aika-ajot ajamatta. Sitten itse eka starttiin. Pддsimme JJ:n kanssa samaan lдhtццn ja startti meni hyvin. Jussi 2, Minд 3. Parin kierroksen jдlkeen Jussin F5 vetoakselin laakeri porsi( 3 kerta) ja kisa selvд. Itse ajoin kuin hurmiossa ja erд voittoon. Toinen erд oli sitten jo loppu vaiheessa tervan juontia, radan liukastumisen takia, mutta sijoitus silti 2. Kokonaisaika ei mahtunut 15 parhaan sakkiin ja oma sijoitus oli sitten heti 16. Sekunti peliд nдmд taistot.

15-16.02 MK- Suomen cupin finaalit, Kurikka ja Дhtдri ( JJ ja HC ) A 500 pro ja luokka 1

Saimme niputettua F5:et kasaan ja lдhdimme finaaleihin pцrsдnmдen k-kaupan vanhalla transportterilla intoa puhkuen. Huolimatta hurjien sivuluisujen ja lдpi lumimyrskyjen, pддsimme kurikkaan ehjin nahoin. Ja kuinka ollakkaan, rata oli vanhaa latu pohjaa, joka oli todella jдinen poori. Ei auttanut itkeд pohjanmaalla vaikka mieli teki. Yksikддn F5 kuljettaja, ei kummassakaan luokassa, yltдnyt 10 sakkiin. Sijoitukset 21 ja 15. Mieli maassa lдhdimme siirtymддn дhtдriin, kun matkalla autosta katosi veto ja alkoi armoton savun tulo. Kaikista epдonnesta suivaantuneina kддnsimme pцrsдn kotia pдin ja jдtimme дhtдrin kisan vдliin. Tietдen sen ,ettд rata oli hyvin saman tyyppinen дhtдrissд, kuin se oli kurikassa, joten tulokset olisivat siellдkin kympin vддrдllд puolen. Lisдksi vielд olisi joutunut tekeen molempiin kelkkoihin remonttia. Hyvд ratkaisu nдin jдlkikдteen.

15-16.03 Paljakka, Sprint ja Kiihdytys ( Hannu ) Alle 500

Oman kelkan hajottua juuri ennen, jo perinteeksi muodostuneen Paljakan kisan alkua, otin lainaan JJ:n uuden Polaris 500:n.  Omasta F5  meni 1 variaattorin jousi poikki (valmistusvika) ja kun ulosvetдjд katkesi vielд sisддn, oli vitutus maksimissa ja kisat sillд vehkeellд ohi. Polariksella en tosin ollut ajanut 10 kilometria enempдд ennen eka starttia ja niin viimeisen kurvin ulosajo rokotti sekunteja sen verran, ettд olin sprintin  kokonaissijoituksessa 17:ta. Seuraavana pдivдnд sitten pддsin pokaali kantaan olemalla kiihdyksessд luokkani 2. Leikkimielinen kilpailu, kaikille mahdollista osallistua, nдitд lisдд.++

22.03 MK SM-enduro, Vaala ( Jussi ) Luokka C1

Jussin tultua jenkeistд, hyvд rusketus pддllд, oli luokka voitto pokkaamista vailla valmis, melkein.  Koko kisan toiseksi viimeisenд kuljettajana, luokka kierrдtysten ja arvontojen kautta, lдhtemддn joutunut JJ naksautti oikean kynkдn pollesta heti alussa, jo pottu pelloksi kelpaavan reitin alussa(3 km) ja peli selvд. Liekkц menomatkalla omiaan ollut ajatuksia sotkemaan, Kai "tupladaikku" Pietilдn mietintд siirtyд FЦЦNI puolelle. Hyvд mies meni piloille.  Mene ja tiedд. Ja eikun remonttiin

5.04 MK SM-enduro, Salla ( Jussi ) Luokka C1

Taas lдpi yцn ajaen, siirryimme Sallaan, missд keli olikin tosi lupaava ja olosuhteet muutenkin mainiot. Jussi aloitti heti julmasti ja tullessa huoltovarikolle, oli kelkkoja ohitettu kymmeniд ja yksi takavalokin saatu edellд menevдltд rikottua, hirmu vauhti. Maaliin saapumista odotellessa huhut kertoilivat jopa luokka voitosta, mutta pieni hдrцily at:lle menossa ja aikasakko oli tosiasia. Nдin katosi voitto, mutta hyvд oli 5 sijakin.

12-13.04 Bombardier cup, Rovaniemi ( Jussi) neste 500

Lдhdettiin jo loppukauden tutulla isku teamilla tekemддn uutta aluevaltausta, sillд JJ uhosi ajaa rossi kisan ja nyt oli nдytцn paikka. Tietenkin kisa ei olisi voinut olla yhtддn miedompi kuin World cupin yhteydessд ajettava bomba cup, jossa ovat maiden kovimmat crossarit. Heti harjoituksissa tuli jo ilmi ,ettд rata oli todella paha ,monien loukkaantumisten kautta.  Eka lдhtц ja Jussi ampui heti hurjalla ulkovallien korkeus ennдtyksellд Tapion kantaan toiseksi, mutta kuinka ollakkaan, pattien jako ei passannut vauhtiin ja ympдri mentiin. Kelkka pystyyn ja tдyttд perддn, mutta jo heti seuraavassa kurvissa ohjaussarvi tцkkдsi niin pahoin Jussin vatsaan, ettд luultiin pernan revenneen, mutta onneksi ei. Yleisцд viihdyttдen, ajoin kelkan rataa pitkin pois, tehden ilmassa huimia temppuja. Kisa loppui siihen ja siirryimme katsojan osaan. Kisa oli muutenkin kauden viimeinen kelkkailun saralla, jдttдen kaudesta vдhдn rikkinдisen, mutta hyvдn maun suuhun.

Jokkiskisat

3-4.05 Asfalttikunkku, Kemora  ( ojan kortilla oleva Escort )

Jokkiskausi korkattiin jo perinteeksi muodostuneena vetelin kisalla. Escoon oli laitettu ehjд vaihdelaatikko ja ladan perд talven aikana. Ensi kertaa itse ajaessani kilpaa kemorassa, osoittautui rata mielenkiintoiseksi ja sopivan nopeaksi. Nuorten luokkaan oli paikka auennut autossani Rusasen Pekalle, joka ajoi ensi kertaa Escolla kilpaa. Ajettavuudelta tдmд oli huonoin autoni, niinpд Pekka ei yltдnyt alkueriд pitemmдlle, mutta auto sдilyi ehjдnд.  Eka oma startti meni tunnustellen ja sijoitus 3. Sitten odotettiin seuraavaa starttia tunteja, jossa olisi oltava 4 sakissa, muuten ajot loppuisivat. Lдhdцssд missasin 2 vaihteen ja muut karkasivat. Hirmu takaa ajon tuloksena 4 sija ja sunnuntaille. Laatikko alkoi jo pitдmддn ддntд ,saati sitten itse korjailtu kardaani, joka tuntui pyrkivдn koko ajan auton ulkopuolelle. Su alkoi laatikko sitten tosissaan oireileen eikд ilman kakkosta tehottomalla pelillд pдrjдд. Kaks lдhtцд ja kuoroon. Autosta ei tarjouksia.

17-18.05 Auto-ja Purkaamo JM, Oulainen ( ojan k.o.e )

Nyt oli autoa ehditty korjailla sen verran, ettд alle oli vaihdettu fordin isolaatikko ja ongelman katsottiin kadonneen. Kardaaniakin oli peukaloitu. Kisa alkoi etuveto/kardaani luokalla, johon oli panostettu. Lipun heiluttua painuin piikissд eka kurvaan ja hyvдltд nдytti. Takalenkillд sitten vai posahti ja matka tyssдsi siihen. Tarkemmin tutkittua oli laatikon pikari ja kardaani poikennut. Mahtavaa. Ei tarjouksia, eikд autoja.

25.05 Puolangan vaarat, Pudasjдrvi ( ojan k. o. e )

Laatikon vaihduttua takaisin pieneen oli taas pieni pelko perseen alla, ettд kuinkahan kдy. Kisat alkoivat taas etu/kard. luokalla. Alku nдytti todella hyvдltд ja pari lдhtцvoittoa takasivat nousun A-finaaliin.  Finaali lдhdцn jдlkeen olin pitkддn toisena kun viimeisen kierroksen alkaessa yritin edellд menevдn virheen turvin ajaa piikkiin, mutta huonon mutkasta ulostulo linjan valinnasta johtuen keulat vastakkain ja sijoitus laski 5:ksi. Auto rikkoontui sen verran, ettд yleisen luokan painit jдivдt vдliin. Ei tarjouksia, eikд saaliita. Pokaalikantaan kuitenkin.

18-20.07 Poikkinaintiajot, Pello ( kojon k. o. e )

Pellon kisaan panostettiin sitten ihan urakalla ja olihan pддpalkintona oleva sauna omiaan lisддmддn intoa. Pressun alla pidetty Esco otettiin esille ja kone laitettiin vimpan pддlle iskuun, jopa Brokkolan penkin kautta. Evддt kunnossa ja pelloon. Pellossa ollaan joka vuosi saatu nauttia auringosta ja niin oli tдnд vuonnakin. Lдmpцд melkein +30 joka pдivд. Ensiksi Pe iltana ajettiin etuv/kard. luokka joka oli myцs minun pддluokka. Eka startti lдhdцstд piikkiin ja hyvдltд nдytti. Toiseksi viimeisessд kurvissa linja leveдksi (puski ihan pirusti)  ja yksi ehti edelle. Toinen kiekka oli eka kiekan kaltainen ja sijoitus 3. Saaliina paremmat karsinnat. Eturenkaat vaihdettiin parempi kuvioisiin ja pusku ongelma saatiin kuriin. Vдlierissд sitten heti lдhdцssд ongelmia, kun startissa liikaa kierroksia.  Eikд siinд mikддn sitten auttanut, kun muidenkin vehkeet oli yhtд kovassa kunnossa, kuin karsiutua jatkosta. La iltapдivд ja yleisen luokan karsinta. Eka startti meni ihan kohtalaisesti ja muiden painien johdosta sijoitus 2. Klo 22 ajettu seuraava startti ,oli sitten murheen ryyni. Kytkin ylцs viivalta ja saman tien toinen ylдlinkkitanko poikki. Kakkonen pesддn ja toinenkin katkesi. Vielд siihen pддlle katosi 2 vaihteen hampaat, niin alkoi pellon kisat olla purkissa. Tarjouksia autosta 8, joista 2 suojaa ja suoja piti.  Sitten kun vielд sunnuntaina ostotarjouksista tarttui Arska Ford mukaan, oli mieli taas levollinen.

7.09 Scuderia Palas JM, Oulu ( ojan k.o. e )

Venttiiliremonttia oli tehty jo useampaan kertaan, taisipa vaihtua kansikin ja kaasaritkin ( kaikista huonoimpiin ). Penkittддn ei ehtinyt. Itse kisa meni pikkuvikojen kanssa murehtien ja tulipa siinд sitten vдlierissд sen verran kovaa auto kyljelle, ettд koko peli meni mykдksi. Ei sijoitusta, mutta auto kutakuinkin ehjд.

21.09 Kiilun kisa, Raahe ( ojan k.o.e )

Auto oli saatu penkitettyд ja lukemat olivat pддtд huimaavia ( 86 kw ). Kansi pцydдlle ja taas venttiili remonttia. Sitten kun vielд innostuttiin, niin tehtiin pakoputki perддn asti menevдksi ja vahvistettiin keulaa ja alusta puolta korjaten , alkoi paketti nдyttддn hyvдltд. Heimosen Sanna aloitti ajamisen naisen luokassa, mutta pikku sдhkцviat pilasivat hдnen ajonsa. Viat saatiin korjattua ja kisa jatkui etuv/kard. luokalla. Eka startti meni kohtuu hyvin ja sijoitus 2. Rata oli mennyt jo aika pahaan kuntoon ja perдn vaimennus ei enдд riittдnyt. Seuraavassa startissa minut oli merkitty aluksi lдhtццn 18 ja sitten myцhemmin muutettu lдhtццn 8. Kiirehдn siinд sitten tuli, kun kдrkkдri kдdessд varikolla kuuntelin kuuluttajaa, joka oli jo pistдmдssд lдhtцд 8 liikenteeseen. Onneksi ottivat vielд mukaan, olihan se niiden tцppi. Lдhtцvoitto oli tosi asia. Finaalikarsintaan ja sitten alkoi vesisade. Lдhdцssд autoja nippuun ja kumi puhki. Se luokka oli siinд. Yleinen luokka meni liukastellessa ja vielд niin tutun vaihteistovian ilmetessд, kisa oli selvд. Ei tarjouksia.

4.10 JM-Pudasjдrvi   ( ojan k.o.e )

Kisan edellinen yц oli mennyt autoa kuntoon laittaen mm. laatikko oli vaihdettu. Olisipa jддnyt kisa vдliin ilman Annalan Carloksen korjaus apua. Mutta pudikselle pддstiin.   Eka startti etuv/kard. luokassa ja lдhtцvoitto, nousu suoraan finaalikarsintaan. Siellд Lehtosen Pete oli vastassa ja liekkц viilannut pari viikkoa konetta, mutta reilusti ei ohi pддssyt, sijoitus 2 ja B-finaaliin. B- finaalissa oli tilanne heti toisessa mutkassa, kun Annalan Carlos oli poikittain edessд. Tдysillд kylkeen, kun oli nuo pumppu jarrut, niin ei kahdesti ehtinyt polokaseen. Lasinsirua ilmassa ajaen ja vielд kertaalleen laatikon rikkoen sijoitus 8. Pokaali kantaan. Tarjouksia 4, ei suojia. Auto meni Pekka Kreukselle Rovaniemelle, onnellisia remontteja. Olin tyytyvдinen, kaikki kylдn laatikot kun oli jo sдrjetty. Maini0 pддtцs kaudelle.

 

Vapaasti kertoen Hannu Leinonen