Kausi 2004

Ennen lukemista pieni varoitus niille, jotka eivдt tunne kirjoittajaa ja tдmдn kieroa huumorintajua tai niille, joilla on muuten vaikeaa. Tekstit on kirjoitettu joiltain osin pilke silmдkulmassa, ei elдmдn tarvi olla aina vakavaa.. Eikд kaikkea tarvi ottaa tosissaan. Tekstit on tosia, elдmд on. Lisдksi Suomessa on kuitenkin sanavapaus, ainakin oli vielд, kun nдitд aloin kirjoitella.. He

10-11.1.04 Sm Sprint pohjoinen karsinta, Kittilд. (J ja H) N 500 pro ja Luokka 1

Kausi avattiin Levillд sprintin karsinnoilla. Grazy JJ:n Racinki oli saatu huollosta( uusi mosa) ja omakin kelkka oli ihan ajokunnossa, tosin aivan vakiopeli. Pe iltana saavuttuamme leville, lдhdimme sisддn ajamaan jussin kelkkaa, kun se n. 30 km:n jдlkeen leipoi jumiin jo toistamiseen. Grazyn vitutus oli valmis. La aamu ja eka startti meni ihan hyvin. Parhaana Lynx kuskina sijoitus 4, vakio 500 endurolla!! Toinen lдhtц, ja maximum attack oli heti pддllд siihen asti, kun saavutin noin puolessa vдlin edellд menevдn kuljettajan. Muutama lumi suihku silmille saaneena, pari mutkaa leveдksi ennen kuin sain runnottua ohitse, oli peli selvд. Kokonaissijoitus oli 5. Pokaalikantaan silti. Illalla laskeskelimme pisteitд, ettд niiden pitдisi riittдд finaaliin pддsyyn, joten en ajanut sunnuntaina ollenkaan, laihan budjetin takia. Hyvд alku kuitenkin.   

23.1 MK-sprint, Ukkohalla ( Hannu )

Iskarit oli huollettu ja keula kohti Hyrynsalmea. Ukkohallaan lдhdettiin kerддmддn komeimmat pokaalit pois periaatteella. Piti olla lдpihuuto juttu. Nдinpд oli ilmeisesti ajatellut muutama muukin kilpaa ajeleva kuski ja niinpд kisasta tuli TODELLA kovatasoinen. Tutustumis kierroksella alkoi juuri huoltamani alusta iskeд pohjaan ja sepд oli sit siinд. Ajoin kisan lдpi todella rauhallisesti kelkkaa sддstellen. Ilmeisesti цljy, jonka pistin iskareihin oli vддrдnlaista. Sijoitukseni oli 6, kisaan osallistui 22 kuljettajaa. Tulokset tддltд. Rata oli hyppyд hypyn perддn, joten alustaa olisi tarvittu. Iskunvaimenninhuoltoa luvassa.

24-25.1 Snowcross, Tampere ( Jussi ja Kai ) Racing 500 ja P-600 

Minun ajellessa ukkohallassa, oli Grazy ja Superfцn menossa Tampereelle SM snowcross kisoihin. Grazyn lynxiin oli saatu uusi pata ja Nдkkдlдjдrven Johnin  kans asennettu pakotemppi, joten riski leipoa kiinni olisi ддrettцmдn pieni. G:n kisa alkoi la aamuna harjoituksilla, jotka koituivat sitten kohtaloksi. Session loppupuolella intoutuminen nдyttдmддn muille hypyn mallia, takasi sen, ettд ainoa osa joka grazyn kelkassa on tдllд hetkellд ehjдnд on se pakotemppi ja mosa. "Alastuloon vдhдn huolimattomasti kopasten", grazyn sanoin. Saa sitten nдhdд, ettд kuinka pahoin vaurioitui nivunen rytдkдssд, aika nдyttдд. No onneksi Kai ajoi sitten sunnuntaina molemmat erдt 8:ksi, kuulemma lдmmitellen. Kokonaispisteissд Superfцn on nyt 6. Todella hyvд juttu. Vдhдn remonttia ja lisдд reeniд.

14- 15.2 SM Sprint finaali, Iisalmi ja Kuhmo ( Hannu ) Luokka 1

Iskarit oli saatu mieleisiksi ja kutsu finaaliin oli tullut. Suurella mielenkiinnolla lдhdin ajamaan kohti Iisalmea, ettд kuinka tдysin tehtaan alkuperдis sддdцissд olevalla kelkalla pдrjдд Suomen cupin finaaleissa. Iisalmen ratamestari oli pддttдnyt ottaa kuskien vauhdin pois maalisuoralla ja oli tehnyt seinдjyrkkiд hyppyreitд pari kappaletta. Viime hetken hдtд muutostyцt hyppyreihin varmisti sen, ettд radan loppu oli enemmдn naurettava kuin ajettava, kuitenkin kaikille sama. Vielд yritys kyniд meidдn luokan kuskeilta extra osallistumismaksua +20, vдhдn sapetti aamutuimaan. Eka kierros meni hyvin, ei virheitд, sijoitus 17. Toinen kierros, kuin kopio ekasta ja kokonais sijoitus 15. Racingit meni kovaa. Ei kuin nokka kohti Kuhmoa ja leukaa pystyyn. Kuhmon rata oli sitten aivan eri planeetalta. Nдki, ettд se oli tehty kaikkia ajatellen ja siihen panostaen. Iso kдsi siitд. Eka startti taas virheettцmдsti, vдlillд puita nuoleskellen, sijoitus 11. Toinen lдhtц kans virheetцn, mutta radan pehmetessд aika vдhдn huononi. Sijoitus 13. Suomen cupin osalta sijoitus oli 15. Kaikkeni antaneena ja tietoisena siitд, ettд tuo pulkka ei tдllд hetkellд kulje tuon lujempaa, olin yllдttynyt sijoituksesta ja todella tyytyvдinen koko viikonloppuun. Kiitokset Kellon Kuivalaastin porukalle kaluston lainasta.

14.2 Snowcross, Oulu ( Jussi ) Racing 500     

Kurkkaus Jussin pдivдkirjaan, josta huokaa lдvitse aikamoinen vitutus. Lynx Racing -04, leipoi 3 kerran jumiin, kuinka ollakkaan, viikko ennen kisaa. Lainaan saatiin John Nдkkдlberin ex Lynx, joka on parhaat pдivдnsд jo kohdannut noin vuosi sitten. Eka startti nдytti sen mitд se kelkka kulkee, eli ei mitддn. Eipд siitд sitten ole paljoa muuta kerrottavaa. Huono mдihд on tarttunut Grazyyn ja ei tunnu pддstдvдn irti.

21.2 Mk- Enduro, Karstula ( Jussi & Kai ) C1 & B/P 600

Koneet oli saatu kasaan ja keula kohti Kouheroa. Loppuviikon vesisateet olivat syцneet lumen karstulasta, ja niinpд reittikin oli kivien ja kantojen vдlissд pujottelua. Grazy lдhti matkaan ensin ja saavuttaessa eka huoltoon, oli kaikki vielд mallillaan. Sen kertokoon oman luokan 10 sekunnin pohjat. Puolen tunnin pддstд saapui Kai, jonka vauhti oli vielдkin hurjempaa. 20 sekan jaetut pohjat kertoi totuuden GDR: n kuskien nopeudesta. Mutta sitten kakkosella alkoi tapahtua. Ensin Grazy klikkas kantoon, josta kelkka meni puuhun. Tukivarsi mutkalle. Matka jatkui ja lopullinen niitti tuli turvesuon veto-ojaan johon matka loppui. Kai samalla pдtkдllд, mutkasta vдhдn leveдksi ja keula puuhun, peli selvд. Raadot kyytiin ja kotio. Vauhti riittдд, mutta luotettavuus puuttuu. Tдhдn muutos ja pokaaleja rupeaa tuleen.

20.3 Mk- Sprint, Paljakka ( Hannu ) avoin

Kelkka oli iskussa ja lдhdin ryminд joukon mukaan paljakkaan, iltakisaan. Lдhtцhцtдkдssд unohdin rer: in tapponarun ja oli leikki jддdд sikseen. Onneksi Hynysen Arska kддnsi keulan kohti kotia ja naru lцytyi, siitд kiitos. Paljakassa oli taas keli ja rata mitд mainioimmat. Alku lдmpimдksi kдvimme kццrin kans vetaseen metsд ek:n, pituutta noin 30 km. Hyvдt oli reitit. Olimme ilmoittautunut myцs joukkuekisaan porukalla: Alaraasakka, Hynynen ja Mie. Eka kiekka meni agrella, ilman virheitд. Kдrkiajan ajoi Alaraasakka, jolle jдin 2 sek, sijoitus 11. Tiukkaa oli. Toinen kiekka ja edellis kierrosta kovemmalla raivolla, yks mutka pitkдksi ja peli selvд. Kun vielд kaikilla muillakin oli jotain pientд, ei joukkue kisakaan tuonut pokaaleja. Mutta reissu kaikkineen oli tosi hubaa, hauskaa pidettiin koko rahan edestд. Urheilu on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa. Pддllikkц Matti Nykдsen sanoin..   

4. 4 Mk- Sprint, Rovaniemi ( Hannu) Luokka 1

Kevдt alkoi oleen kдsillд ja viimeisiд kelejд ajeltiin, niinpд rovaniemen sprint olisi oiva lopetus kaudelle. Kisaan lainaan oli alunperin tarkoitus tulla Juicen Racinki, mutta kun kelkan laittaminen olisi mennyt taas liian tuttuun viime tinkaan, lдhdin matkaan omalla Endurolla. Samaan luokkaan olikin ilmoittautunut muitakin rer:in specialisteja, joten peli meni tiukaksi. Tutustumiskierroksella ollessamme luulimme, ettд kisat oli pidetty jo edellis pдivдnд, oli se sen verta puhki ajettu. Jopa varmoja havaintoja salaharjoittelusta oli, mut minkдs teet. Eka kierros meni paikallisen racing miehen nimiin, joka oli edellis viikon reenaillut pдtkдд sen verran, ettд tunsi oikasut. Tommi toinen, minд kolmantena, satkun eroilla. Pantiin peliin lisд jдnnitystд kossun veikalla, siitд kuka on pдivдn ja kauden nopein Rer mies. Ajoin sen verta lцysдsti eka kiekan, ettд veto oli helppo nakki minulle. Toka kiekalla asetelma muuttui sen verran, ettд nousin toiseksi ja vдliimme kiilasi toinen paikallinen kaveri, ero edelleen kymmenyksissд. Kolmannella kierroksella sitten runttasin hiukan kirien parin sekunnin kaulaa, mutta kuitenkin hдviten muutaman kymmenyksen toisesta sijasta paikallisille. Pojat ties parhaat oikopolut! Kausi pulkassa 50 uron sponsori rahoilla ja moinen tulos! Mihin sitд kerkeдisikддn kun tuohta olisi toisin, olisivat nimimiehet paperia. Mahdollisesti viimeinen kausi kilpakelkkailun puolella sai melkein arvoisen lopun, sijoitus siis 3. Seudun Master- Rer kuljettajana on helppo lopettaa huipulta, tietдen sen, ettд jo vakio Lynx Racingilla kisat olisivat mennyt sekunti per kilsa lujempaa,sillд sen ehdin testata.

4. 12 Mk- Sprint, Kuusamo

Ei ollutkaan kelkkakausi vielд ihan paketissa niin kuin olin ensin jo luullut. Kesдn aikana toivuttuani suurimmasta vitutuksesta kelkan antaman tasoituksen johdosta, oli mieli levollinen. Ja kun veronpalautukset osuivat samaan hetkeen, niin ei ollut kuin yksi vaihto-ehto tцrsддmiseen-> Kuurasprint Kuusamossa. Alustan iskarit ehdin huoltaa, mut etu iskarit jдi viime kauden sддtцihin. Itse kisas sillд ei ollut merkitystд. Noh, kisapaikalla kдvimme tutustumassa rataan Pekka " Guru " Kosken kans, ja totesimme, ettд jos ehjдnд selviдд niin kova juttu, lunta ei yksinkertaisesti ollut kuin muutama sentti. Eka lдhtц ja tдys isku pддllд. Kelkka sammui heti ekaan ja tokaan mutkaan, sentin vika. Tдstд suivaantuneena ajoin maaliin tullessani 4 kovimman ajan, ei paha. Kuitenkin tosi pienin eroin muihin. Ainuana tietenkin Pirttinen, joka ajeli luokka 1:ssд ihan omaa kisaa ollen 7 sek karkumatkalla. Toisella kiekalla alkoi sitten ongelmat kun kelkan suksi osui johonkin mдttддseen sen verran lujaa, ettд kдdestдni kuului vaan raksaus ja tдhtiд nдkyi. Onneksi se oli jarrun puoleinen kдsi ja rissa pysyi suorana ryminдnkin ajan ja matka jatkui. Tuplat ylittдen kerta pamauksella, jotka eka kiekalla loikin yksitellen, nostattivat voittamisen tunnetta entisetддn. Racing meno oli pддllд, mutta sitten kдsi alkoi tipahteleen tangosta, matka kuitenkin jatkui ja maaliin tullessani olin varma, ettд kolmas sija oli vдhintддn pulkassa. Luokassani tapahtuneet toisen kierroksen pois jддnnit kuitenkin sekoittivat ajanoton niin, ettд yllдtys yllдtys, oman kerhon mies tuli kolmanneksi. Kyllд vitutti!!! Noh, siitд ambulanssin kautta sitten oysiin ja kдsi pakettiin. Loppusijoituksen laskiessa 5: ksi. Pirttinen siis king ja "Guru" Koski toinen. Sen yhden kertoimen ollessa tдllд hetkellд katossa, voin todeta, ettд ajakaa pojat lujaa, muuten takalamput posahtelee!! Pikkusen kelkka huilaa!! 

Kelkkakausi paketissa

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

30. 4- 2. 5 Asfalttikunkku, Kemora, JM

Auton laitto oli mennyt vдhдn viime tinkaan niinkuin yleensд ja kisaan lдhdettiin vдhдn niinkuin takki auki. Kansi kun tuli laitolta keskiviikkona yms. Noh, matkaan lдhdettiin, kun Annalan Arska vielд heltyi lainaan veto- autoa, muiden tehdessд ohareita, alkoi valoa tunnelin pддstд nдkymддn. Perjantain reeneissд alkoi sit heti vastustaan kun kukkopojan sддtцtapin kierteet korkkas kannesta. Luulin pelin olevan selvд, mutta sain auton kasaan ja pelaamaan ainakin hetkeksi. Eka lдhdцn odotus pimensi tulpan ja kun kolmella pytyllд ei kerkeд, niin ei sitten. Toinen lдhtц ja taas melkein pimeni, mut kuin ihmeen kaupalla herдsi ja piikki paikka lдhdцssд oli hetken tosi asia. Sitten saavuttaessa lдhtцsuoran pддhдn, toisella kiekalla, oli kaasupoljin juttunut pohjaan( huohotin letku oli noussut kaasu vivuston vдliin) ja kyyti oli kylmдд. Karsiutuminen, autosta 29 tarjousta ja vaihtoi omistajaa (Auvo Eronen), sekд humalaisten vittuilut pimensivдt tunnelin pддn siihen asteeseen, ettд kun autoon Kemorassa nousin oli seuraava pysдhdys paikka Kello, Finland, Perkele, vaikka kuinka yrittivдt ympдri puhua. Monta asiaa viisastui taas tuolla reissulla, se oli selvд. Jotkut eivдt!

23. 5 Auto- ja Purkaamo JM, Oulainen

Edellisillan autonosto reissun aikana ilmaantunut idea, tyцllisti paikan yleisen luokan kisaan oulaisiin, sen verran myцhддn autoa taas kuntoon laitettiin, ettд hoh hoi. Vettд satoi kui esterin perseestд syysaamuna, ja ei ollut muutenkaan mitддn hддviд. Ei kyllд muuta mieleenpainuvaa kuin se, ettд Annalan "gynther" Carlos sдrki kaikki millд ajeli melko lailla paskaksi. Se siitд ja sen kestosta..

13. 5 JM Iinatti, Oulu

Autonosto reissu tuotti siis tulosta ja haaviin tarttui, mikдs muukaan, Ford Escort mk 1. Ajokki osottautui ihan kilpailu kykyiseksi, sen kertoi Brokkolan penkki. Pojat yrittivдt luoda jopa ennakkosuosikin paineita, mutta turhaan. Iceman oli saapunut kehiin! Kisa alkoi etuveto/kardaani luokalla, joka oli panostuksen kohteena edelleen. Eka lдhtц meni kдrsien kдynti ongelmista, sijoitus 4. Huoltopддllikkц Janne "kellonhovin Ron Jeremy" Toppi rдplдsi kuitenkin auton huilaan sen verran, ettд finaalikarsinta lдhdцssд sijoitus oli 1 ja A- finaali kutsui. A- finaali lдhti matkaan mielenkiintoisesti muiden yrittдessд ottaa vauhtiani hiukan kiilailemalla yms. Eka mutka maltilla, ja sijoitus sillд hetkellд kolmas. Isohookanan Mikko johti, Salon Tuomon ollessa toisena. Viisaasti ja jopa ehkд nerokkaasti peesaten ja odotellen jдtkien roiskiessa autoja suuntaan ja toiseen, avautui paikka Tuomon tarttuessa Mikkoon kiinni kolmannen kierroksen alkaessa. Paikkani oli siinд, iskin ja pokkasin. Luokkavoitto toi tullessaan kompuran ja odota.. . . koitan miettiд.. . no ei vissin muuta, kun tuloksia ei oltu edes paikallislehteen laitettu. Yleinen luokka meni miten sitten meni, ei mainittavaa. Autosta 19 lappua ja kaupan meni, eipд haitannut. Tдllд hetkellд tдmд homma on vielд kдymisvaiheessa, ja kuvien laitto omille sivuille on mahdotonta pienen kotisivun tilan takia.. Kun olis vдhдn kдyttдд nдihin sivuihin rahaa, niin voi mahoton.. Auto meni siikajoelle..

7. 8 Kaiken kansan JM, Oulu

Auto per kisa tahtia siis edettiin. Muutaman kuukauden aikana oli pihaan ilmestynyt parikin eri tцtterцд. Toinen tuli ostettua pellosta ja toinen suoralla, molemmissa kuitenkin paljon remonttia. Fiat 850, golfin koneella tuli vielд myytyд eteenpдinkin rahan ja ajan puutteen vuoksi, mutta fordin sain nippuun viime tingassa ennen kisaa, tosin eri tekniikalla. Huikeat 142 hv koneteho Sepin penkissд eivдt lupailleet hyvдд kisaa ajatellen, eipдhдn tullut paineita. Lauantai alkoi etuveto/kardaani luokalla ja ilma oli hyvin helteinen. Eka startti meni hyvin sijoitus 1. Nousu suoraan vдlieriin, jossa ei kanssa ollut mitддn mainittavampaa, sijoitus 2, josta paikka B- finaaliin. Mieli oli korkealla, ja senkun nousi kun Annalan Late asensi in car kameran autooni. B- Finaali meni hyvin, mitд nyt erдs valko/ punaisen saabin kuljettaja yritti ajaa kontista sisддn muutamaan otteeseen kun eivдt rehelliset konstit riittдneet, mutta muuten rauhallista. Sijoitus 2, ja nousu A- finaaliin, pдivдn pдд lдhtццn odotti. Pojat puhdisti lasin ja eikun viivalle. Kone kдvi jo melko kuumana viivalle mentдessд. Lдhdцstд en enдд kerennyt muiden edelle vaan taisin jддdд aika hдntд pддhдn. Tarkkailin ja kyttдsin, kun meno oli eka mutkan jдlkeen niin kuin villissд lдnnessд. Muiden painiessa ja pyцriessд, luikin itseni kolmannelle paikalle ja siellд pysyin loppuun asti, vaikka kone kuumui niin, ettд viimeisellд kierroksella ei enдд jaksanut vetдд kunnolla kolmosella. Meni hienosti, ei voinut mitддn, oli pakko tuulettaa kavereille, jotka oli tulleet kannustamaan. Sen kyllд kamerasta kuulee.. Sunnuntaina sitten eka lдhdцssд heti alussa hajosi laatikko ja peli oli selvд. Autosta ei tarjouksia, ei nдkцjддn romut kelpaa. Kausi jatkuu vielд, ja koitetaan ajaa sen mitд autotallin rakentamiselta ja tцiltд vaan ehtii..       

5. 9 Scuderia Palas JM, Oulu

Muilta kiireiltд oli siis ehditty sen verran, ettд laatikko oli vaihdettu ja numerot teipattu, siis valmiina kisaan . Tehon puutteeseen toivottua vesisadetta ei sitten tullut, vaan kilpailu vietiin lдpi komeassa auringonpaisteessa. Eka lдhtц meni tцtterцiden ja jotenkin auto vaan tuntui tehottomalta. Toinen lдhtц oli melkein heti perддn, eikд ehtinyt tehdд mitддn. Lдhdцstд piikkiin ja lдhtцvoitto. Varikolle ajaessa, lattia alkoi lainehtiin цljystд. Huohotinletku oli lдhtenyt irti ja suoraan kabiinia kohti. Hirmu kuivaukset, ettд цljyд ei valuisi viivalle, mut muuta ei sit taaskaan kerennyt tekeen. Viivalta lдhdettдessд ei enдд kerennyt muiden mukaan ja veto alkoi loppua tyystin. Sain jamuttua itseni kuitenkin 3:si ja jatkopaikalle, kun maaliin tullessa kone meni jumiin. Kisa oli sit siinд. Annalan Carlos oli sen sijaan saanut ison vaihteen pддlle ja naksautti luokkavoiton helpon oloisesti. Autosta ei suojia, eikд vieraita tarjouksia. Jos vaan taas nдiltд tutuilta kiireiltд ehtii, niin ex arska pitдisi valmistua Alastaron esikisaan, jonne seuraavaksi suuntaan, oli autoa sitten eli ei. Pitддhдn se ensi vuoden SM areena kдydд tarkastamassa, kun noita pisteitд on jo niin paljon..

3. 10 Uljuan Syysajot, Pulkkila

Pudasjдrvelle ei sitten keretty ja katse kддnnettiin Pulkkilan suuntaan. Olihan siellдkin tuo etuveto/ kardaani luokka.  Ex arska oli siis saanut vakio tekniikan sen oman siirtyessд ehjempддn koriin. Auton myynti periaatteella siis lдhdettiin, toki voittoa unohtamatta. Perjantai kuitenkin taas nдytti elдmдn nurjan puolen kun isдnnдn ajama yhdistelmд suistui ojaan ja traileri meni lunastus kuntoon. Onneksi sain kдrryn lainaan, kiitos Mertalan Eerolle. Suuntasimme sunnuntaina auton keulan kohti pulkkilaa ja kun huoltoonkin oli saatu Annalan Carlos, ei ollut huolen hдivдд. Paitsi heti perille pддstyдmme huomasin katsastuskortin unohtuneen kotia ja eikun perumaan. Onnekseni valvojat ja toimitsijat olivat mukavia ja pддsin mukaan kisaan ajamaan evk:n haettuani kortin kotoa pienten erikoisjдrjestelyjen avulla. Kaavio nдytti vakiokoneiselle toivottomalta. Eka lдhtц ulkoa ja piikkiin, pidin paikkani maaliin asti ja jatkopaikka suoraan A- finaaliin. Alkoi renkaan vaihto urakka. Otimme Triot talteen ja panimme alle kivikovat 10 vuotta vanhat renkaat.. He. A- finaali oli sitten liukastelua em. syystд ja loppu sijoitus 4. Ei olisi koskaan uskonut, kun muutenkin koko viikonloppu ahdisti. Ei tarvi nдkцjддn auton olla vakiota kummempi, ettд A- finaaliin menee. Ens kaudelle en viritд autojani yhtддn. He. Pokaali tuli ja kolvaussarja + 33 pistettд. Sitten autosta vielд kaksi tarjousta, ei voinu elдmд hienommin sillд hetkellд mennд. Auto meni Uusitalon Osmolle. Oppivat ostelemaan minun autoja. Hieno pддtцs hienolle kaudelle, SM pisteitдkin ehti kertyд 135 kpl, joten luulisi paikan ens vuodeksi SM:iin auenneen. Jдljellд enдд kauden pддttдjдisbileet. Kaikille kauden aikana mukana olleille jдttikiitokset jo tдssд vaiheessa, uskoisin ettд tulos miellyttдд.

Jokkiskausi paketissa!  

Tддltд tдhдn!