Kausi 2005

Ennen lukemista pieni varoitus niille, jotka eivдt tunne kirjoittajaa ja tдmдn kieroa huumorintajua tai niille, joilla on muuten vaikeaa. Tekstit on kirjoitettu joiltain osin pilke silmдkulmassa, ei elдmдn tarvi olla aina vakavaa.. Eikд kaikkea tarvi ottaa tosissaan. Tekstit on tosia, elдmд on. Lisдksi Suomessa on kuitenkin sanavapaus, ainakin oli vielд, kun nдitд aloin kirjoitella.. He

8- 9. 1 Saariselkд, Sm Sprint, Pohjoinen karsinta

lauantai

Kausi siis pyцrдhti kдyntiin tutulla Sm sprintin karsinnalla. Lдhdimme matkaan Gurun kanssa jo torstaina, ettд ehtisimme edes vдhдn testata kelkkojamme ennen koitosta. Kelit olivat mitд mainioimmat ja reitit ehkд jopa liiankin tasaiset, siis unelma baanaa. Kelkat saatiin nippuun ja sддdettyд ennen loppu porukan tuloa, Lynxin Enduro oli semmoisessa iskussa kuin se vaan voi olla. Lauantai aamu koitti ja kisat kдyntiin. Reitti oli kupla volsua hyvдstд lumi tilanteesta johtuen, mut se ei meikдд paljoa haitannu. Eka lдhtц meni puolivдliin nappiin, vдlillд jopa liian lujaa, mut sit tavoitin edellд ajaneen pollen ja matkanteko hidastui lumipцlyn johdosta sen verran, ettд ihan kдrkeen ei asiaa ollut. Kyllд Racingit meni muutenkin pelottavan lujaa. Toinen kiekka ja HC attack heti pддlle. Kilsa lдhdцstд ja sit napsahti, vakaajatanko poikki. Siitд suivaantuneena ajoin kuitenkin sen verran lujaa, ettд sijoitukseni nousi neljдnneksi, pokaali kantaan heti. Olin tyytyvдinen. Jarno " Pokaalihai " Redsven vдhдn notkahti hyvдn eka kiekan jдlkeen ja jдi viidenneksi. Mutta suurin yllдttдjд oli Jani " Nikkelnakkar " Kallankari, joka ajoi Lexus polariksella itsensд kuudenneksi, vaikka matkavдsymys aamusta vдhдn painoikin. Saalistimme siis kolme pokaalia porukallemme. Pekka "Guru" Kosken pдivд oli murheiden tдyttдmд. Hienosддtц vasara oli livahtanut konehuoneeseen, kuomun pддltд, ritilдn vдlistд ja sen seurauksena 1 variaattori sano moro jo eka kiekan puolivдlissд, yksi varma pokaali siis vдhemmдn.

sunnuntai

Sunnuntai koitti ja nyt oli hyvд fviilis. Nikkelnakkarin vauhti oli siis la jo sen verran kovaa, ettд osasimme odottaa myrskyд sieltд suunnalta. Omalta osaltani kisa alkoi hienosti ja eka kiekka tuli melkein ongelmitta. Nimittдin maaliin tullessa huomasin oikean suksen puuttuvan kokonaan. Onnekseni se oli tipahtanut melko lдhelle maalia. Jani toinen,  Jarno neljдs ja mд sit kuudes. Toinen kiekka meni jo ehkд vдhдn yli yrittдmiseksi, sillд puut tuntuivat olevan lдhempдnд reittiд kuin koskaan ja yhden kerran tipuin melkein kyydistдkin, mut kiulu kesti. Ja ajoin vielд edellд menevдn kiinnikin, ja suoritin ohituksen, ehkд liian nдyttдvдsti, stadionalueella. Oikeastaan huipun toisen kierroksen ansiosta nousin taas neljдnneksi. Sen sijaan, Jani hullutteli itsensд voittoon. Ja Jarno taas notkahti viidenneksi, eli nyt tuli sit koko potti, melkein. Saaliina reissulta komeat pokaalit yms. Hyvд aloitus kaudelle. Racing alle niin kolmen sakkiin meno finaalissa ei ole kaukana. No aatteleppa ite!

29. 1 Kauhajoki, P- Cup sprint, 2. osakilp.

Ei tullut vielд racinkia alle, mut kaahajoelle lдhдrettiin kattoon pohojanmaan poekien vaahtia. Ja eihдn tuo nyt hддviд ollut. Porukkaan oli eksynyt tдllд kertaa Pekka " Guru" Koski ja mд, eli huippuporukka oli kasassa. No kuinka ollakkaan, tдmд niin totuttu huono tuuri alkoi puuttumaan peliin jo lauantai aamuna, aamupalan jдlkeen, kun mersun kytkin oli sanonut sopimuksensa irti yцn aikana. Pakkasen paukkuessa -24, katsoimme aiheellisiksi laittaa jo pitkдt kalsarit jalkaan. Itse kisarata oli sit sitд erittдin normaalia vдhдlumista, jддtikkц liukastelua, vдlillд jopa 2 metriд leveдssд rдnnissд puiden keskellд. Eli kaikista nopeiten olisi kierroksesta selvinnyt potkurilla tai luistimilla. Siltд se ainakin tuntui. Pekka aloitti kisan eka lдhdцn kelkan lдmmityksellд, niin kuin kaikki ja lopetti sen myцs siihen kelkan sanoessa poks. Hienoisen vitutuksen tuskastamana, дijд oli ihan rikki. Pддtin kuitenkin nдyttдд muille menemisen mallia, kelkan lдmmityksen onnistuessa paremmin kuin Pekal. Eka lдhtц meni ihan hienosti vaikka pienen yli- yrittдmisen takia muutama penkka meni yli kun uudet Revo ravet tuli perд edellд vastaan. Ostaisivat tontin jostain muualta, Hei tддllд on kisat. Sijoitus 5.  Itselleni mielenkiintoa aiheutti ihan katsomon eteen pukattu tuplahyppyri ,jonka jдnnevдli harjalta harjalle oli 18 metriд. Pekka tuli sen yli ekalla setil ja aikansa ylipuhumisen ja vakuuttelun jдlkeen, ettд endurokin siitд tulisi yli, kunhan vain kaasu on pohjassa koko tuon 50 metrin kiihdytysmatkan, minkд siihen vain pystyi vauhtia ottaa, pддtin kokeilla asiaa toisella setillд, hullu kun olen. Pekka sen sijaan sai erikoisluvan kдydд vaihtaan tulpat ja peli saatiin toimiin, ainakin hetkeksi. Sillд heti lдhdцstд toinen japanin tulppa pimeni ja tulpan vaihto jatkui. Kiinan tulpat olivat sen verran paremmat ( mд sanoin jo aikaisemmin), ettд niillд pддstiin ajaan, mut ei mitддn ihmeempдд, Pekan ajatus oli suuntautunut jo tulevaisuuteen. Mд lдhin toiselle kiekalle, niin tutulla Max/ Hard Attacilla tuplakin mielessдin. Alku meni unelmasti ja vimpasta mutkasta ulos tullessa kдsi nyrkkiin ja hyppyд kohti, mutta pitoa ei lцytynyt, en lцysдnnyt. Ja kyllд tytцt lдsдhti, nimittдin siihen seuraavaan pattiin. Metrin vajaaksi jддnyt hyppy nyt aiheutti aikamoisen seuraavan pдivдn kankeuden, jota on kyllд ennaltakin, mutta muuten kelkka pysyi ehjдnд ja kokonaissijoitus 4. (Kuva alastulosta tддllд). Pokaalia puskee. Taas sain komean pokaalin, ei voi valittaa. Mulla nyt tuntuu kulkevan ja hyvд niin.    

13. 2 Oulainen, Irvan Snowcross, Racing 500

Paljon oli kerennyt taas tapahtua ennen Oulaisten kisaa. Joten aletaan purkaan asioita aikajдrjestykses. Ihan ensin Pekka "G" Koski ilmoitti meidдt puoli vдkisin crossi kisoihin, josta en pidд yhtддn. Aikansa houkuteltuaan ja vannottuaan, ettд rata on enempi sprintti mallinen suostuin, hullu kun olen, edelleen. Luokka piti tietenkin olla Racing 500, eikд esim. harraste, jossa normaalisti aloitellaan. Noh, elдmдn autuus nдytti sitten kurjempia puolia To iltana kun saunalenkin aikana, alijддhtyneessд sateessa, ajoin kelkkani kantoon, huonon nдkyvyyden takia. Pahimmat vammat tulivat kuitenkin enemmдn henkiselle puolelle kuin muualle, tosin jo kauden alussa loukkaamani ranne ei tykдnnyt hyvдд pamauksesta, mut toimii kuitenkin. Ei muutakun kiulun etsintддn. Piti olla hyvд ja halpa. Tдmmцinen peli lцytyi Ylihдrmдstд, Suutarisen Juhan tallin nurkasta ja kun дijд oli vielд sen verran pelihenkinen saatiin kiulu jo oulaisten kisaan alle. Ennen kisaa kerkesin kдydд ajamassa n. 30 km:n pдtkдn tasaisella reitil ja kiulu tuntui enduron jдlkeen aivan erilaiselta. Peruminen oli enemmдn kuin lдhellд, mut tulevat sprintin finaalit mielessд lдhdin kuitenkin kisaan mukaan, ihan vain leikkimielessд ja sillд periaatteella, ettд pysytддn ehjдnд, niin kiulu kuin mies. Jo harjoitukset nдyttivдt kisan kulun. Karkea mattoiset ja crossiin sддdetyt kiulut menivдt maisemaan. Kisa noudatti samaa kaavaa, ja kun vielд racingin eri ajoasento vдsytti kдdet aivan puuroksi sai pokaali taistot unohtaa viimeistддn. Toki hyviд vддntцjд kдytiin Jarppi "vummaveikka" Redsvenin vдlillд toisessa startissa, joka kohotti mielialaa heti reilusti. Lystiд kyllд riitti koko rahan edestд, mutta luokka oli turhan julma. No ainakin nouseminen tдstд harraste luokkaan sujuu sitten vдhдn helpommin. Niin ja tдytyyhдn jonkun olla viimeinenkin. He. Eipдhдn pддse se totuus unohtumaan liian hyvдn alkukauden takia, koulu on kovaa! Taktikointi oli kans osasyynд vaisuun ajoon ja antaa kavereiden leijua haavemaassa sprintin finaaleihin saakka. Siellд Racing " tsunami " Lieppala palauttaa asioihin oikean jдrjestyksen, kunhan pддstддn puiden vдliin! Sen verran taas agrettaa (vituttaa).

19- 20. 2 Pohtimolampi, Sm Sprint, Finaalit

lauantai

Oli tullut aika finaalien. Kiulua oli laiteltu ja suorituskyvyltддn oltiin muiden kanssa samalla viivalla. Ajokilometrejд ei kuitenkaan ehtinyt kertyд 150 km enempдд joten laite ei ihan vielд istunut lapaseen. Mutta tдydellд voimalla oltiin mukana, tдhдn oli satsattu. Lauantai aamuna kдvimme tutustumassa rataan kдvellen niin kuin tapaan kuuluu. Pehmeдд lunta oli reilusti ja pohjia ei ollut joten vw pattia oli tiedossa. Muuten rata oli nopeaa luikutusta ja hill climppiд. Eka kiekka ja max atakki pддlle. Ajo tuntui hyvдltд, mutta muutamien vallien ylitykset tiputtivat aikaa jonkin verran, kympin sakkiin kuitenkin. Kдrki meni menojaan. Toinen kiekka ja lдhtцpaikka porukan hдnnillд oli peli pelattu. Rata ei ollut enдд vw:tд vaan ehkд ennemmin zeppeliiniд. Ehkд siitд johtuen tipuin kelkan kyydistд kerran, mut vallien lдpi ajoja ei tullut. Loppusijoitus 10. Jarno "Patrick Swayze" Redsven sen sijaan hilasi itsensд just minun edelle 9. Muilla ei kulkenut. Jani " Tuplavoltti" Kallankari pyцritti kelkkansa sen verran komeasti toisen kierroksen lopussa ympдri et derbin tankokin katkesi. Sitд sit yц hitsailtiin ympдri rovaniemiд. He. Eikд sauma lцysдnnyt vaikka toisena pдivдnд matka tyssдs tдydestд lennosta. Muuten la ilta meni miettiessд vauhdin puutoksen syytд, mutta mitддn muuta ei mieleen tullut. Tдysiд pддstelin koko lauantain. Peli oli kuitenkin cupin osalta jo ohi ennen sunnuntain rallia.

sunnuntai

Sunnuntain kisaan sitten lдhdin ihan rennosti vaan kilometrejд ajamaan. Siinд lдhtцkorokkeella sitten tuli sen verran koomailtua, ettд vilppilдhtц tuomittiin. Oli kuuluttajat niin hyviд selittддn, ettд nauratti ne jutut mitд ne keksi kun kuuluttaja lomaketta lukivat, vaikea selittдд mut paikalla olleet tietдvдt. Sitten jarrun painaminen unohtui. Noh, this is my life. Rata taas sen sijaan oli eri kuin edellispдivдnд. Su ajettiin suuremmaksi osaksi latupohjaa ja oli oikeastaan aika hyvдд baanaa. Eka kiekan aika ilman sakkoja olisi mennyt kympin sakkiin, mut sakon kans sija 24. Aika vдhдn nauratti. Jarno" Piilopullo" Redsven taas kympin tuntumassa. Toinen kiekka meni ihan vain ajellen, kuitenkin sijoitus nousi 16. Ja koko cupin sijoitus 11. Hyvд loppukiri. Syytд vauhdin puutteeseen ei vielд keksi, toivotaan ettд jotain lцytyisi. Jarno cupissa 9. Ens viikonloppuna oulun rossi ja sit Miljoonakelkka, uskotaan vauhdin kasvuun jo sinne. Paljon pitдisi vaan keretд uudella pelillд ajeleen.

27.2 Oulu, Sm Snowcross

Finaalista tuliaisena tullut flunssa piti miehen aisoissa koko viikon ja kunto oli melko huono. Asetelmat oli siis kilpailuihin todella huonot, mutta periksi ei annettu. Kuumeen pikkuisen laskettua, pддtin kдydд ajamassa ainakin harjoitukset ja jos ajo kulkisi, niin sitten itse kisatkin. Aamu alkoi niin tutulla kipakalla pakkasella, ja ratakin oli edellispдivдn kisoista saatu lanattua, silti se oli melko rцykkyinen eikд sijaa lepдilyyn kiekoilla ollut. Harkkareissa kolmannen kierroksen kohdalla alkoi olla jo vaikea saada happea, sataykstoistasten tдyttдessд konehuonetta (rддn valuessa nokasta). Ajoin kuitenkin reenin loppuun ja pддtin jдttдд itse kisan vдliin, nopeamman paranemisen toivossa. Jarno" Ihmeagre" Redsven sen sijaan pelaili itselleen harrasteluokan voiton. Viikonlopun ehdoton Supermies oli kuitenkin Jussi" Superhullu" Tuohino, joka ajoi lauantaina B/N 500 luokan kolmos pytyn Vaalan Sm endurosta. Sieltд saatu hyvд alkulдmmin siivitti vielд Superhullun Oulun rossien Racing 500 luokan lдhdцissд kympin kastiin, joten kunto on kohdallaan. Kai" Tuplad" Pietilд loukkasi todella pahoin nilkkansa ja ajot ovat tдltд kaudelta ohi. GreenDevilRacing toivottaa paranemisia (pдitsissд oli puhe ajaa). Oulun kisoissa nдhtiin muutenkin poikkeuksellisen paljon loukkaantumisia, pддtelkццn jokainen itse sitten, et mistд se sitten johtui.

5. 3  Tцysд, Miljoonakelkka

Tuurin kisa oli ensimmдistд kertaa mahtunut ohjelmaan ja niihin lдhdettiinkin intoa tдynnд, kuten aina. Remmiin oli juuttunut Jarno" Patrick Swayze" Redsven ja allekirjoittanut. Asetelmat kisaan piti olla hyvдt, sillд edellisviikon reeni reissuissa, tuli paskaperseet selkд edellд vastaan, joten luotto kiuluun alkaa pikkuhiljaa lцytyyn. Rata tцysдssд oli tehty peltoaukealle ja lunta oli mukavasti. Rata sisдlti leveitд kurvejд ja eri kokoisia hyppyjд, kuitenkin ollen vain 1.5 km pitkд/ lyhyt. Siispд oli odotettavissa sekunnin kymmenysten taistoa. Eka kiekka meni vдhдn hyppyjд aristellen mut virheettцmдsti, sijoitus 10. Swayze ajeli kans hienosti ollen 8, pari kymppдд mun edellд. Toisen kiekan alkua sai sit odotella melko kauan. Siinд odotellessa sitten koko ajo fiiliskin taisi kadota tai tuli ylilataus, kun toinen kiekka meni sitten kuin mummot kauppareissulle, ihan hдvettдд, vielд sunnuntainakin. Jarno "Itsevarmuus" Redsven ajoi sijan 8, ja sai nuo kysytyt ja tavoitellut 70 euron liput miljoonarokkiin, niin ja pikku lahjakortin, mut ei se niin tдrkee. Vauhtia seuraaviin koitoksiin olisi syytд lдhteд hakemaan autokoulun moottorikelkan hallinan alkeiskursseilta, sillд niin pahoin meno nyt tцkkii. Elo kaikesta huolimatta kuitenkin jatkuu ja seuraava koitos olisi ollut Kemijдrven Giantti, jonne olisin lдhtenyt Jussi" Aivankaheli" Tuohinon huoltomieheksi. Vaan suunnitelmat muuttui osaltani tyцpaikan vaihtuessa, et nyt jдд giantti kaatamatta meikдlдiseltд. Yritдn kuitenkin pддstд mukaan Paljakan kisaan. Kunhan tдssд vaan saa pддnsд pois pensaasta.

19. 3  Paljakka, Rinnesprint

Pддtд oli saatu sen verran pois pensaasta et paljakkaan piti lдhteд jo perinteeksi muodostuneelle reissulle. Koko kццri oli taas kasassa, ja myцskin uusia kandidaatteja oli kisaan saatu mukaan. Pдivд lдhti kдyntiin shakedownilla, joka kдytiin turauttaan paikallis maisemassa. Kalusto vaihtoa oli tapahtunut edellis kisan jдlkeen jonkin verran. Jani" Megapannu" Kallankari oli laittanut uuden karhean Pro дksдn, joka osottautui olevan hiukka liian jдykissд sддdцissд normi ajoon, tдmд ei miestд haitannut. Noh, kuinka ollakaan, pдivдn eka pannut nдhtiin jo shakedownin alkupдtkдllд kun Jarno kiepautti kiulunsa puita vasten aika kohtuu kotoisesta vastapatista, ei kuitenkaan mitддn vakavampaa. Omat kiulun sддdцt piti olla kohdallaan mut nдin ei kuitenkaan ollut ja kiire meinasi tulla kun jouduin vaihtamaan vakio palikat takaisin ennen kisan alkua. Itse kisa oli taas kovatasoinen, kuten arvata saattoi. Rata oli samanmallinen kun aikaisempina vuosina, rinteeseen tampparilla tehty patikkoinen 800 metrin pдtkд, jossa ei paljon aikaeroja tulisi. Olimme paskaperse porukalla myцs osallistuneet joukkue kisaankin. Eka kiekka lдhti hyvдllд syцtцllд eikд virheitдkддn tullut, sijoitus 12. Jarppi tдrдytti itsensд 4, kuitenkin vain 4 kymmenystд minun edellд. Pдivдn komeimmat lipat veti kuitenkin Jani, joka ei lцysдnnyt sinkkiд yhtддn siihen isoimpaan pattiin ja etuperin kerien lдhtenyt volttisarja ehkд jopa hieman sдikдyttikin. Miehelle ei kuitenkaan kдynyt kuinkaan, mut kiulu on taas jдlleen kerran paskana. Ekan kiekan nopein oli Tuunela ennen Junttilan Samulia. Toinen kiekka lдhti liikkeelle hyvin mut ihan loppupддssд rataa alkoi nдkyд yliyrittдmisen merkkejд. Hieman liikaa agrea. Maaliin tullessa olin varma sijoituksen heikkenemisestд mutta sitten tuuri tarttui peliin ja sain uusia kierrokseni ajanoton pimennettyд hetkeksi. Tдysi hurmio tarttui koneeseen ja kiulu lensi jopa sekunnin nopeampaa kuin eka kiekal, se meni nappiin. Loppusijoitus nousi 8. Jarppi on saanut kiulun laulaan sen verran hyvin et oli pдivдn kisas 4. Joukkuekisa toi hopeaa ja palkinto oli kans kiva. Nautimme ne heti tiskillд. He. Voittoon ajoi Tuunela, toiseksi Junttila. Kauden pддtцskisa Rovaniemen sprint ajetaan parin viikon pддstд ja siellд palautetaan pдivдjдrjestys oikealle uralle.

3. 4 Rovaniemi, Snowstar Sprint

Kauden pддtцskisa oli edessд ja mieli oli korkealla. Kuitenkin pienehkц vatsataudin poikanen vдhдn rokotti huippu kuntoa, mutta ei menoa kuitenkaan haitannut. Kisaan lдhdettiin vakio remmillд: Jarno"Guns Roses" Redsven ja Ite. Rovaniemen snowstar tapahtuma oli kaksi pдivдinen eli lauantaina ajettiin rossi ja sunnuntaina sprint. Lдhdimme hyvissд ajoin katsomaan rossit ja samalla uudet kelkkamallit, jotka olivat myцs esillд kisan yhteydes. Ilma lauantaina oli sateinen, mut eihдn tuo paljoa haitannut. Ei niissд rosseis ollut muuta nдhtдvдд kuin kundi korsusen Sm voitto pro 800 luokassa, jota jopa vдhдn saatettiin juhlia illalla. Sitten pддtapahtumaan, joka ajettiin sunnuntaina mahtavassa auringon paisteessa. Rata oli samanlainen kuin aikaisempinakin vuosina joten ei siitд sen enempдд. Aamun ilmoittautumisessa emme pддsseet mukaan yritys kisaan joka nosti huimasti vitutus kertoimia, olimmehan satsanneet saman vдrisiin uimalakkeihin, joille kyllд tietenkin lцytyi muutakin kдyttцд.. He. Kuulemma kisamiehiд oltiin. Sitten vielд ollessamme tutustumassa rataan kдvellen tulivat muut kiuluilla vastaan, onneksemme saimme kuitenkin kдydд myцs kelkoilla tuon tutustumisen. Jarno"Axel Rose" alkoi oleen tдssд vaiheessa jo aika rikki. Tutustumis rundin aikana huomasin ettд kiuluni ei pelannut lainkaan hyvin ja sддtдminen alkoi. Lдhtц meni hyvin mut jo ekal pidemmдl suoralla huomasin et kiulu ei kulje tarpeeksi ja tuntuu muutenkin ihan hirmu nuhaiselta. Muuten ajo tuntui kulkevan, sijoitus 7.  Pikku J:n meno ei 100% kulkenut. Sijoitus 10. Laitoin kiulun sддdцt taas uusiksi ja toinen lдhtц. Mutta jo heti alun jдlkeen huomasi et ei kone laula vielдkддn niin kuin pitдisi, vauhtia alkoi jo silti oleen sopivasti. Sijoitus kuitenkin nousi 4, vaikka maalisuoralla ollut villapaalu tarttui suksen ja aidan vдliin niin, ettд maaliin tulo tapahtui aika lailla puoli villaisesti, eikд pannutkaan ollut kaukana, kun kiulu kulki poikittain. Jarnon noustessa 9. Suunta oli siis oikea. Tiukasta kisasta kertokoon se et kolmen ekan vдlissд oli 2 kiekan jдlkeen aika-ero vain kymmenyksissд, kaikki oli siis mahdollista. Enkд minдkддn kaukana ollut, vain jonkun sekan pддssд. Ennen kolmatta kiekkaa sддdin vielд kiulua vдhдn. Mut jo ennen starttia huomasi et ei se siitд kummentunut. Kolmas lдhtц meni normaalisti, ei virheitд, mut ei kone pierassutkaan, joten takaa tuli yks karpaasi ohi ja loppusijoitus tipahti 5, ei kuitenkaan paha ja pokaalikantaan. Jarno nousi kans hienosti 7 ja mielikin koheni huimasti aamusta. Reissu oli jдlleen kerran hauska ja meno oli hyvд.

Kelkkakauden 2005 yhteenveto

Kausi 2005 kelkkailun osalta on siis ajettu ja lumikin on jo kadonnut, mutta kuitenkin vain hetkeksi. Jotta uusi, ja entistдkin lumisempi talvi saataisiin on kesдn oltava siis vдlissд, nдinhдn se menee. Kausi aloitettiin Lynxin Enduro 500:lla, joka oli huippu iskussa koko ajan. Racingin vauhtiin sillд ei kuitenkaan ehtinyt vaikka lдhellд oltiin. Kelkkahan on tдysin normi ajoon tehty ja niinpд sitд ei voi kisassakaan kдskyttдд liian ankaralla kдdellд vaan maltilla. Kolme ensimmдistд kisaa toivat pokaalit, sijoitusten ollessa tasaisesti neljдs. Sitten erддnд tihkusateisena iltana reeni reissulla kohtalo puuttui peliin, kun lumen alta ilmestynyt kanto lennдtti kiulun puuhun ja miehen maisemaan. Ensi arviolta vahingot eivдt nдyttдnyt vakavilta, mutta eturungon vддntyminen aiheutti kiulun vaihdon kesken kauden. Itse selvisin rytдkдstд mustelmilla ja turvotuksilla, mut henkinen puoli koki pienen kolauksen. Tilalle hankin Lynxin Racingin -03:sen, joka tuntui hyvдltд ratkaisulta. Aikaa "uuden" ajokin totutteluun ei kuitenkaan ollut vaan kisoja oli tasaisesti melkein joka viikonloppu. Luottamuksen puute itseen ja kiuluun heijastui myцs suoraan tuloksiin, joka oli arvattavissa. Pieniд virheitд sinne tдnne ja paljon yliyrittдmistд, puuro alkoi olemaan kypsдд. Kuitenkin uuttera sддtдminen ja ankara reenaaminen alkoi tuottamaan luottoa molempiin kauden loppupuolella sen verran, ettд viimeisestд kisasta tuloksena oli pokaali, joka nostaa mielialaa julmasti.

Kauden budjetti koostui kokonaan omasta kukkarosta, ei mikддn yllдtys sekддn. Jokaiseen kisaan silti pддstiin enemmдn ja vдhemmдn tдysillд mukaan. Kiulun laittaminen jдrjestyi mahtavasti, kun ES- huolto tarjosi tallipaikan talveksi ja huolehti miehen fyysisestд kunnosta. Sitten kun Racing guru Pekka Koski vielд antoi ohjeet kiulun sддtдmiseksi, oli paketti koko kauden ajan hyvд. Omiaan kertokoon keskeytysten lukumддrд, joka on 0.

Tдnд talvena tuli siis paljon uutta, porukan ollessa sama huippu jengi kuin ennenkin. Sддtдminen ja kiulun laittaminen on nyt ihan eri tasolla kuin aiemmin ja vauhtikin oli koko ajan kasvavaa. Ensi kauden osalta suunnitelmat ovat jonkin verran vielд epдselvдt, uusien sддntцjen aiheuttaessa mietintдд. Sillд ensi kaudella 500 luokka muuttuu niin, ettд saa myцs ajaa 600:lla. Ehkд kuitenkin vielд olisi ensi vuosi viisain ajaa evolla, ja antaa muiden polttaa rahansa kelkka kaupoissa. Nдin hyvin todennдkцisesti tulee menemддnkin. Mahtavaa oli joka reissulla, ei tarvinnut kertaakaan itkeд.. He. Tдssд vaiheessa jo haluan kiittдд suuresti niitд, jotka ovat olleet omalta osaltaan mukana kiulun huimassa kulussa. Tдstд jatketaan vuotta jokkiksen parissa kunhan talous vдhдn elpyy paremmaksi. He. Sama meno jatkuu siis edelleen lumi muuttuu vaan soraan ja kiulu JM-tцtterццn.

 

JOKKIS KISAT      

28- 29. 5 Auto ja purkaamo JM, Oulainen

Lauantai

Kelkat on sitten laitettu kesд teloille, tosin veden pддllд pitдд kдydд vielд ajaan, kunhan vдhдn lдmpenee, mut muuten oli Jm kausi aika avata. Avaus kisaksi tarkoitettu Pudasjдrven kisa piti perua auton kдyntihдiriцiden takia. Toiseksi kelkkakauden pддttдjдiset osui kans samalle viikonlopulle, joka vietettiin varsin kosteissa merkeissд siellд sun tддllд. Ei siitд enempдд kerrottavaa, lukekaa Oulu lehdestд.. He. Noh, Esco sai uuden vдrin pддlleen toisen teamin myцtд ja moottorikin lцytyi taunuksesta. Enpд sitд sitten sen kummemmin jaksanut virittдд, laiton tuplat, peltisatsin ja kдytin Brokkolas sддdцllд. Ja kyllд vдhдn meinas hymyilyttдд kun autoa penkitettiin. Viritys on kuulemma onnistunut kun vakiotehot ylitetддn, vaikkakin vain muutamalla hepalla. Auto toimi kuitenkin niin kuin vakio toimii ja se riitti tдhдn hдtддn. Ilman huoltomiehiд taas liikentees, mut eipд ole eka kerta. Lauantai aamu koitti ja keli oli aurinkoinen, kovan tuulen viilentдessд ilmaa. Rata oli SM: stд tuttu, joten ei siitд sen enempдд. Eka lдhtц aiheutti taas oman jдnnityksen niin kuin kauden ensimmдinen aina ruukaa tehdд mut ylivoimainen lдhtцvoitto oli otettava silti. Kaaviossa nousu semeihin lдhtцvoitosta, ja siellд tilanteita alkoi sitten olemaan. Lдhdцstд kдrkeen ja kohti eka mutkaa kun Salon sierra tuli voimalla ohi. Yritin hдdissдni "sukeltaa" kyljelle sisдmutkan turvin vaan eipдhдn tuo piru pysдhtynyt kun jarrua poljin, mutka vдhдn leveeks ja sierra karkas. Yritin kyllд yhdessд mutkassa hyцkдtд mut tuloksetta. Sijoitus toinen ja B- finaaliin. Tдssд vaiheessa alkoi jo hymy irrota kun super tehokas esco ohjaantui kohti B-finaalia. Lipun heiluessa matkaan ja taas piikkiin, mutta vain hetkeksi. Sisд radalta raivasi joku tietд sen verran voimakkaasti et esco lensi radan hiekka alueelle ja muuan saappikin siinд samassa saattoi vierestд muljahtaa nurin, iskuja tuli vдhдn joka puolelta. Hiekasta irti pддstyдni huomasin kuitenkin muiden olevan siinд toisessa mutkassa nдtissд letkassa ja suikkasin sisдltд ohi pддsten Ylitalon kantaan. Vauhtia kuitenkaan ei saanut enempдд escosta revittyд ja vielд kun kumi puhkesi, menivдt nousupaikat menojaan. Sinnitelin maaliin kuitenkin lдhdцn kolmantana ja kokonaissijoitus oli 9. Heti pokaalikantaan!! Ei paha. Auto oli "vдhдn" lommoilla mut muuten ehjд.

Sunnuntai

Ei kummempaa menestystд/ mainittavaa. Auto kauppaa kдytiin sitten siihen malliin et, mitддn ei tullut, eikд mennyt. Tдstд on hyvд jatkaa. Tyцt nyt haittaa sen verran harrastuksia et seuraava vapaa viikonloppu olisi Pello, et mahdollisesti siellд ajetaan sitten. Nдkeepд sitten..  

15-17. 7 Poikkinainti JM, Pello

Perjantai

Jo vain. Tyцt sitten haittasivat harrastuksia sen verran, ettд muihin kisoihin ei ollut asiaa, mut pelloon mentiin. Elo rupesi kuitenkin ahistaan jo keskiviikkona kun johtaja poltti loman, oli peruminen enemmдn kuin lдhellд. Kuitenkin sen verran paljon oli pelissд, et lдhin ajaan pelloon sit yцvuoron pддtteeks pe aamuna samoilla silmillд. Pienten erikoisjдrjestelyjen avulla oli kilpuri mennyt jo edeltд sinne ja tulin henkkaril perдssд. Matka taittui vдhдn alta parin tunnin ja kerkesin ottaa muutaman tunnin tirsat perillд, vдsytti kuitenkin ihan hirveдsti, paska sдkд. Noh, ei auttanut itku tдllдkддn kertaa. Sitten kun Audista katkesi jakopддn remmi kisapaikalle, alkoi se yksi kerroin olla jo melko korkealla. Nuoret ajoi ensin oman luokkansa, sitten alkoi pддluokka eli kankien taistelu. Pieni vesisade kuitenkin liukasti radan eka lдhtццn ja meno oli yhtд luistelua. Lдhdцstд piikkiin mut takalenkillд tuli muutama tцnдsy konttiin ja mutka leveeks. Yks kerkesi edelle. Ei merkitystд sillд kolme nousi suoraan vдlieriin. Sinne siis. Vдlierissд sitten rata kuivui ja viivasta lдhteminen ei onnistunut yhtддn, pito lдhtцpaikalla oli ihan дlyttцmдn hyvд ja liian pitkд ykkцsvaihde koituikin nyt haitaksi. Jдin viimeiseksi mutta muiden kдmmien turvin ja rajulla taistolla toiseksi ja jatkoon semeihin. Semeissд meno koveni sillд olihan pelloon taas raahattu koko suomen kovimmat pyssyt. Lдhtц ei taaskaan mennyt ihan nappiin ja pojat alkoi tekeen musta hampurilaista mut ovelana piruna painoin jarrun pohjaan juuri oikealla hetkellд ja irtosin hampparista kдrkipaikalle. Pidin sijoituksen maaliin asti ja A- finaali kutsui. Vдsymys kuitenkin nдkyi hiukan liian varovaisesta ajosta, mut hyvin meni muuten. A- finaali, ja rinnalle suomen nopeimmat kardaanit. Oli Farmari escoa, miizen entinen ja nykyinen vдlikoppa, pari ooppelia ja sit mд. Lдhtц meni jotenkin, mut ei asiaa kдrkeen. Kuitenkin hyvдssд kyttдys asemassa takana. Viitanen meni opelilla ihan menojaan ja niin pддsi karkaan isokangaskin. Siurua teki tukon mikon ja mun eteen ja pari kierrosta vддntц oli kovaa. Rata meni tosi pahasti lдpi ja oli todella pomppuinen joten meno olikin enemmдn loikkimista, iskaritkin lцivдt pohjaan siihen malliin et huh huh. Sijoitusten vaihtuessa ja vддntцjen kдydessд, saavuin maaliin 4. Rinta rinnan siuruan opelin kanssa. Se kuitenkin ei vissiin tykдnnyt ideasta ja vei mun escon kaiteeseen vдhдn maalin jдlkeen. Itse olen aina lopettanut ajamisen ruutulipulle. Sairasta hommaa.. No joo, Auto saatiin kuitenkin jotenkin nippuun ja peli jatkui lauantaina. Olin ihan tyytyvдinen kaiken sen vastustamisen jдlkeen. Pokaalia taas pukkas.

Lauantai 

Koitti Lauantai ja kun naiset saatiin pois pyцrimдstд radalta, alkoi yleisen karsinta. Sitten se loppui. Auto ei kдynyt kummassakaan lдhdцssд ja peli oli selvд. Auto myyntiin ja 9 tarjousta. Mutta suoja piti. Olin liian onnellinen ja mopo karkasikin sitten illemmalla kдsistд, mutta ei siitдkддn sit sen enempдд.. He.

Sunnuntai 

Sunnuntaina ei ollut mitддn sen ihmeempдд ja kun pojatkin putosivat vдlierissд alkoi tavaroiden pakkaus ja muut operaatiot. Pellon kisa oli taas mahtava niinkuin aina ja vaikka reissu tulikin allekirjoittaneelle ihan helevetin kalliiksi audin hajottua.. Palkinnoksi sain komean pokaalin ja semmoisen ison kaasugrillin, jollaista mд olen aina halunnut... Tilanne tдllд hetkellд on nyt semmoinen, et mahdollisesti kisat on kisailtu.. Paska mдihд, mut saapahan muutkin palkintoja.

13-14.8 Kaiken kansan JM, Oulu

Lauantai

Oulun kisat tulivat sitten taas tuttuun tyyliin, vдhдn liian nopeasti eteen tai aikaa on vuorokaudessa sit vain liian vдhдn.. He. Esco jolla alunperin oli tarkoitus lдhteд, ei tullut kasaan ja oli turvautuminen tuohon escoon jolla ajoin pellossa. Olin kuitenkin sen verran ehtinyt, ettд otin siitд huipputekniikan pois ja kasailin sen ajokuntoon huonoimmista osista mitд tallista ja kavereilta lцytyi, et ei mikддn raketti.. He. Noh, kaikista kддnteistд huolimatta kisaan pддstiin mukaan, mut tuo jo pellossa oireillut sдhkцvika jдi lцytдmдttд. Eipд sitд paljon muutenkaan kerennyt laittaa. Ja kun huoltomiehiдkддn ei ollut, niin hieno homma. Keli oli aamulla ihan mukava mut pilvet pyцrivдt ympдrillд uhkaavanlaisesti. Eka starttiin mennessд kaasuvaijeri hirttyi pддlle niin ettд tyhjдkдynti oli n.5000 kierroksen maisemassa. Vдhдn meinas sutata, mut kuitenkin piikkiin ja se pysyi maaliin asti, vaikka ajaminen vдhдn hankalaa olikin. Ankara vaijerin vaihtaminen alkoi ja samaan aikaan alkoi myцs sitten sade. Vaijeri korjattiin ja sade loppui, mut ehti kuitenkin kastella radan melko hyvдsti. Toka lдhtц oli semi, josta siis paikat finaaleihin. Lдhtццn laskin hiukan liikaa kierroksia ja se oli virhe. Auto hyytyi ja muut meni menojaan. Ankaran takaa-ajon ja kipparin kans kдytyjen vддntцjen jдlkeen sijoitus nousi toiseksi, toivotaan kuitenkin, ettд betonin hinta ei kivunnut nyt taivaisiin, sillд autotallin laatta on vielд valamatta.. He. Tilanteesta rasitteeksi irtosi musta- valkoinen lippu finaaliin. Eipдhдn ollut tullut sitдkддn moneen vuoteen. B-finaali oli sit kyl surku hupaisaa katseltavaa. Startti meni nappiin, mut kakkonen ei halunnut mennд pддlle ja muut taas karkasi. Lipun takia en sit uskaltanut ajaa ihan rajalla ja auton sдhkцvikakin ilmestyi taas vдliin, et meno ei ollut siksikддn kohallaan. Mut huomenna pдivд uusi ja kisa jatkuu, katotaan sit miten se menee.. Ai niin, loppusijoitus vissiin 12..

Sunnuntai

Aamu alkoi tuttuun tyyliin pikku vastustamisella, kun aamiasreissun paluumatkalla kahautin mun siviili cosworth escortin kissalan poikien virittдmддn tutkaan 30 km/h:n ylinopeudella--> pienimuotoinen aikasakko ja matka jatkui.. Noh, vauhti oli heti ihan aamusta sit vissiin jo melko kohillaan++.. He. Muuten ilma oli aurinkoinen ja ratakin oli hyvдssд kunnossa. Kuten edellispдivдn kisan tulos osoitti, ei autolla paljon toivoa ollut mut yrittдд piti, periaatteella auto kaupaksi vaikka ilman. Karvan oli kuitenkin pieni pelko persiin alla, et kestддkц tekniikka kisan lдpi. Eka startti ja nappi lдhtц. Heti Salon jдlkeen lдhdцstд toiselle sijalle ja se sдilyi maaliin saakka, kuinkas muutenkaan. Kaksi parasta nousi suoraan semeihin, joten sinne siis. Semeissд sattuikin sitten kaavio heittддn tosi huippu lдhdцn, jossa oli kovia kartaaneja mukana ja joku fiiatin tцtterц. Lдhtццn saman verran kiekkoja kuin edellisessдkin oli, mut ei vaan irronnut. Eka mutkaan mentдessд olin jossain aika lailla puolen vдlin paikkeilla ja asetelmat nдytti hyvдltд. En ole ihan varma mut taisin jossain vaiheessa olla kolmen neljдn sakis kun tuli pikku "pusu" konttiin ja sдhkцvika astui kehiin. Auto paukkui ja sitten se vain sammu. Noh, sehдn oli sit siinд. Alkoi ostotarjousten purku ja kuinka ollakkaan, oli muuan sдlli kдynyt kolme lappua escosta tekeen.. He. Naurattaa vielдkin.. Auto kaupaksi, mikд oli taas tarkoituskin ja elo jatkuu. Esco meni kдrsдmдelle, onnellisia remontteja vaan sinnekin. Edellinen autonostaja ei ole vielдkддn saanut sitд mun Uljuan ajokkia toimiin, vaikka on kohta puoli autoa vaihtanut.. He. Nyt tuli kuitenkin audin remontti rahat hommattua ja ehkд taas muutama ihminen viisastuu, et ei mun autoja kannata ostaa, sitд sai taas mitд tilasi.. Ihme tilauksia vaan..    

Jokkiskauden 2005 Yhteenveto

Yllдtyksien kausi 2005 purkissa niin kelkka- kuin jokkiskisojenkin osalta. Kuten ylдpuolella olevista kertomuksista voi todeta et montaa starttia ei tдnд vuonna sitten otettu jokkiksen puolella. Syykin on tietenkin selvд, tyцt ja muut pienet harmittavat remmin katkeamiset. En valita siitд sen enempдд, kцyhдn on tehtдvд tцitд.. He.

No muuten menikin sitten kausi ihan hyvin. Heti eka kisas pokaali, sitten tuliki taas taukoa. Ensimmдisen kerran jopa hieman satsasin Jokkikseen kun Pellon kisaan hankin vдhдn дrjymmдn escon. Vaihdossa jouduin luopumaan tuosta vakio "kahvipaketti" pelistд, jolla jo monta lдhtцд kдytiin rykдseen. Kuitenkin eka kerran Pelloon lдhdettдessд ei oltu heti ihan altavastaajan osassa. Noh, kuten kisaselostus kertoo, meinasi vastusta olla sitten ihan kerrakseen reilunlaisesti. Kuitenkin kaiken sдhellysten jдlkeen pokaali ja 4 sija, oli todella yli odotusten koko Pellon kisoista.

Kun vielд autokauppakin meni suunnitelmien mukaan niin mikдs tдssд on ollessa. Enemmдn tietenkin olisi mieli tehnyt ottaa startteja, mut tцillehдn ei voi mitддn. Autoja jдi kuitenkin vielд itsellekin, joten ei tдssд aika tule pitkдksi, kunhan saadaan talliin vaan sдhkцt kytkettyд!! .

Sanavapaasti ja suoraan H. Leinonen